Jumaat, 19 November 2010

Contoh lesson Plan PSV (selaras dengan KSSR)



Tahun                                      :  1
Bidang                                     :  Menggambar
Aktiviti                                    :  Capan
Tema                                       :  Alam Semulajadi
Tajuk                                       :  Rama-rama
Masa                                        :  60 minit
Media                                      :  Alatan: Daun keladi, Tapak tangan
                                                   Bahan: Kertas lukisan,kertas cat air
Pendekatan                               :  Konstruktivisme
Kaedah                                    :  Hands On                                        
Bahan bantu mengajar              :  Contoh Lukisan,contoh capan
EMK                                       : Elemen Kreativiti & ; Inovatif, Keusahawanan


STANDARD KANDUNGAN
Menghasilkan gambar menggunakan media basah dengan teknik capan yang menekankan aspe rupa dan jalinan.

STANDARD PEMBELAJARAN
1.1       Persepsi Estetik                      
            Murid dapat mengenali, menamakan dan memahami bahasa seni visual
            yang terdapat pada karya seni.

1.1.1   Unsur seni
                         1.1.1.1                        : Garisan – lurus dan melengkung
                         1.1.1.2                        : Rupa -organik
                         1.1.1.3                        : Jalinan - tampak
            1.1.2   Prinsip Rekaan
                         2.1.2.1                        : Harmoni- bentuk, rupa dan warna
                          
1.2       Aplikasi Seni              
            Murid dapat mengaplikasikan menerusi penggunaan media dan teknik dalam
            aktiviti seni.
               1.2.1 Mengenal  dan menyatakan jenis-jenis media
1.2.1.1             Media basah (basah atas kering) – warna air, warna poster atau tampera
1.2.1.2             Alat – palet, berus warna
1.2.1.3             Bahan – kertas lukisan, bahan semulajadi (fauna)

1.3       Ekspresi Kreatif                     
            Murid dapat mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman dan kemahiran
            Bahasa seni visual dalam menghasilkan karya seni 2D dan 3D                            
                 1.3.1           Memilih dan memanipulasikan bahan secara kreatif
                 1.3.2           Menggunakan unsur seni dalam penghasilan karya
                 1.3.3            Menghasilkan karya menggunakan bahasa seni visual





1.4       Apresiasi Seni            
            Murid dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan
            berpandukan bahasa seni visual
                 3.4.1           Mempamerkan hasil karya yang dihasilkan
                 3.4.2           Menceritakan karya sendiri secara lisan                     
                 3.4.3           Menghargai karya sendiri dan rakan


Langkah
Standard Pembelajaran
Ilustrasi/ Fasa/SDK

Set Induksi
( 10 minit )




























Langkah 1
( 15 minit )


Persepsi Estetik
Guru memperkenal sebuah lagu Rama-rama terbang
.
Lagu:
Dari ulat jadi kepompong,
Makan minum dalam kelongsong
Tiba-tiba kelongsong pecah,
Jadi rama-rama yang indah.
  
Guru menjelaskan perkaitan rama-rama dengan  capan.
1.Siapa yang pernah melihat rama-rama?
2.Rama-rama hidup di mana?


Guru menerangkan unsur,bentuk,warna dan rupa.
1.Apakah bentuk rama-rama?
2.Apakah warna rama-rama?


Murid-murid melihat dan mengenal pasti
  bahagian-bahagian yang terdapat pada  
  rama-rama.

Guru menunjukkan contoh lukisan.
Guru menyatakan perbezaan antara lukisan dan apan.

Aplikasi Seni

Guru menunjuk cara membuat capan.
Murid menyatakan bahagian-bahagian
Rama-rama yang perlu dicapkan dengan teknik capan.





SDK : FASA PERSEDIAAN
 1.1.6 Mengenalpasti ciri objek, situasi atau fenomena dengan tepat
 1.2.1 Mengenal pasti persamaan dan perbezaan dengan betul.





   
FASA IMAGINASI
2.2.6 Mencabar dan menilai maklumat baharu yang diperoleh sama ada    memerlukan tindakan susulan atau diketepikan








Langkah
Standard Pembelajaran
Ilustrasi/ Fasa/SDK











Langkah 2
( 20 minit )















Penutup
( 10 minit)






Menyediakan kertas warna atau kertas A4

Gunakan daun keladi untuk mendapatkan sayap rama-rama. Bahagian badan rama-rama, gunakan botol air. Apabila siap kedua bahagian tersebut, gunakan penggenggam tangan untuk membuat bahagian kepala. Selesai itu, gunakan jari kelingking untuk membuat tentekal dan kaki menggunakan warna yang berlainan.


Ekspresi Kreatif

Guru mengedarkan lampiran yang mengandungi bentuk rama-rama.
Murid-murid menghasilkan capan.

Murid meletakan warna ke atas lampiran rama-rama yang di sediakan mengikut kreativiti masing-masing
Guru membimbing murid.

Membuat kemasan pada capan yang dihasilkan.


Apresiasi seni

Murid menceritakan pengalaman masing-masing semasa penghasilan capan ikan.
Guru membuat rumusan tentang hasil yang telah dibuat.
Menyanyikan lagu ‘Rama-rama’.












FASA PERKEMBANGAN
3.1.1 Menokok tambah idea
3.1.4 Memberi pelbagai contoh berkaitan dengan tugasan
3.1.5 Memberi pelbagai kategori atau aspek    







FASA TINDAKAN   4.2.3  Mempraktikkan proses kreatif untuk menghasilkan idea baharu secara berterusan
Elemen Kreativiti





Elemen keusahawanan

3 ulasan:

  1. perlu tulis semua atau bagaimana? yang saya faham cuma smpai EMK shj. betulkan saya jika silap..tq..

    BalasPadam
  2. Menurut JU Negeri, semua ini dikehendaki untuk ditulis. Dan semuanya RPH ini diletakkan di dalam fail pengajaran harian.

    BalasPadam
  3. Saya share ya...izinkan saya...

    BalasPadam

Anda pasti mahu membaca ini

Related Posts with Thumbnails