Rabu, 30 November 2011

Mencecah 15,000 pengunjung!!

Assalamualaikum dan salam sejahtera diucapkan kepada semua pembaca dan blogger sekalian. Semoga dirahmati Allah hendaknya.

~2 tahun berblog, dengan publisiti yang murah, dan nama yang tidak terkenal, dapatlah aku mengumpul 15,000 pengunjung selama 3 tahun laman blog ini ditubuh. Post yang pertama, http://www.insanwardah.blogspot.com/2009/01/permulaan-aku-sebagai-guru.html sehinggalah ke post ini, dah 178 post diterbitkan. Pelbagai karenah dipertunjukkan menandakan proses kematangan  dalam penulisan blog. Alhamdulillah. Kalau bukan kerana Allah mengilhamkan kata-kata kepadaku, sudah semestinya, tidak wujud blog ini selama 3 tahun. Syukurlah. Diari seorang guru biasa. Dari guru permulaan, sehinggalah bergelar Guru Akademik dan akhirnya ke "Tukang Fotostat" (hehe).. Syukurlah di atas ketentuan dan ketetapan yang Allah telah kurniakan kepada aku.

~Bakal bergelar seorang "bapa" kepada anakku. Sedang dalam perkembangan untuk mencari idea menjadi bapa yang mithali. Konsep kebapaan secara tidak langsungnya telah disemai semasa menjadi seorang guru. Alhamdulillah, akan kutemui sebuah perjalanan yang indah, setelah kembali ke 'alam yang kekal'.

~Subhanllah, terima kasih kepada semua pengunjung kerana melewati ke blog ini dan jutaan penghargaan kepada meraka yang telah mengilhamkan pelbagai idea yang bernas untuk aku kemukakan. Kalau tiada masalah, dunia pasti serba tak kena.

~Kalau keberatan hendak meninggalkan tanda, cukuplah hadir di blog ini dengan senyuman yang sudah pastinya akan meningkatkan keupayaan kita untuk bersedekah. Tinggalkan komen sebagai penghargaan kita kepada penulisan penulis blog yang tidak kering dengan ideanya..

~Luahan hati seorang guru, tidak akan terkubur kerana selagi ada guru, selagi itulah blog ini akan diteruskan!!

p/s: kecuali, aku kembali kehadrat Allah s.w.t

Selasa, 29 November 2011

Sedetik kita dengan maut, bermuram, sedetik selepas denganya, gembira

Assalamualaikum dan salam sejahtera diucapkan kepada semua blogger yang dihormati. Alhamdulillah, syukurlah kerana dengan limpah dan karuniaNya, dapatlah aku mencoretkan sedikit catatan dari cebisan hidupku yang tidak bernilai di sisi Allah.

~ Alhamdulillah, aku dianugerahkan satu lagi peluang untuk menghirup udara di muka bumi Allah. Dari tahun 1984 sehingga 2011, aku dikurniakan peluang sebanyak 9855 hari untuk melakukan kebaikan dan amanah dari Allah iaitu menjadi khalifah di muka bumi. Dan, dalams sebanyak hari tersebut, macam-macam karenah yang aku hadapi, perit jerih, suka duka, onak berduri dilalui dengan ketetapan Allah. Aku mengenali Allah sejak dari rahim ibuku yang mulia. Diajar kalimah Allah sebaik dilahirkan dengan kalimah azan di kedua cuping telingaku. Kemudian aku belajar mengenaliNya dengan bantuan kedua ibu bapaku yang mendidik aku dengan lantunan suara yang indah. Diajar bahasa syurga, diberi rezeki dari sumber yang halal. Dan setelah menginjak dewasa, aku diberi peluang untuk mengecapi apa yang telah dikecapi manusia lain. Tapi, masih mampukah amalan ku diterima Allah? Masih mampukah aku mengapai redha Allah yang diimpikan? Belum ada kepastian di dalam ketaatan kita. Menangislah selalu, nasib kita belum tentu. Adakah diterima atau tidak di MAHKAMAH PENGADILAN.

~Peristiwa semalam mengajar aku banyak pekara. Dalam perjalanan balik ke Marudi menggunakan bot ekspress, hujan lebat pula datang melanda. Isteriku sedang sarat mengandung anak pertama kami. Dalam keadaan yang sesak dengan penumpang. Hujan turun dengan lebatnya bersama kilat dan guruh. Sekali kilat menyambar bot ekspres, masya Allah. Kelihatan asap terhasil kerana berlaku litar pintas. Manusia di dalam bot ekspress tersebut mulai panik. Air hujan menitik ke dalam badan kapal menambahkan kerisauan. Sekali dipecahkan cermin penumpang dibelakang menambahkan kerisauan. Satu pekara yang aku ingati, ketika nabi Yunus a.s berada di dalam kapal yang sedang dilanda ombak yang tinggi menggunung. .. Aku hanya mengingati bagaimana hendak menyelamatkan isteriku yang sarat mengandung sahaja. Sedangkan nyawaku aku langsung tidak peduli.

~Aku mengucap syahadah, bimbang kerana aku syahid di jalan Allah. Ku lantunkan zikir, "Laillahilla anta, subhanaka inni, kuntu minazzalimin".. (Doa Nabi Yunus a.s) untuk menenangkan perasaan yang bercampur baur. Dengan asap yang semakin menebal, penumpang lain panik dan keluar dari bot. Hujan lebat. Ya Allah, aku hanya berserah keselamatan isteri dan anaku kepada Allah...

~Datang pula pemilik bot, marah-marahkan penumpang. Hmm.. dahlah tak ada safety jacket. Ciri-ciri keselamatan langsung tiada. Walau apa-apa pun, Allah telah menyelematkan semua penumpang. Pada waktu cemas, ramai ingat mati. Dah ok je, ramai ketawa. Ya Allah. Penumpang lain dok gelak sebab lucu. Apalah

Isnin, 28 November 2011

2 Muharram 1433 Hijrah

Assalamualaikum dan salam sejahtera.


~Syukur ku panjatkan kepada Allah s.w.t. kerana dengan limpah karuniaNya, aku dipertemukan semula dengan tarikh keramat ini. Subhanallah kerana mengurniakan kepadaku cinta dan perasaan dari seorang insan yang bergelar seorang isteri. Alhamdulillah kepada Allah, kerana mengurniakan seorang isteri yang setia dalam menyokong hidupku dan Masya Allah, ciptaan Mu terlalu agung jika dibandingkan dengan amalan aku yang terlalu sedikit untuk dikurniakan anugerah..

~Sudah 2 tahun dibina Masjid Syurgawi yang berteraskan kepada cinta kepada Allah. Maha suci Allah, setelah 2 tahun menanti, kami kurniakan cahaya hati dan cahaya mata untuk dipikulkan amanah itu ke atas bahu kami. Syukur ya Allah. Semoga ikatan ini boleh berkekalan sehingga ke akhirat kelak. Semoga syurga yang diimpikan menjadi realiti. Bersama kita membina keluarga yang sakinah mawaddah warahmah.

~Bahagianya perasaan jika mengenangkan rezeki Allah. Tapi, jangan sampai terlalai sehingga rezeki tadi menjadi punca kepada lalai mengingati Allah..

2 Muharram 1433 H - 2 tahun berkahwin. Tarikh masehi 19 Disember 2009

Lawatan ke SK Long Naah, SK Long Banga dan SK Lio Mato

Assalamualaikum dan salam sejahtera.







Sekadar share sekolah yang dilawati oleh En. Ismail Bin Kalam, Timbalan Pengarah KPM dan ahli rombongan, ke sekolah yang dilawati pada 31 Oktober 2011 sehingga 1 November 2011. Sedikit cebisan ingatan dilontar di sini buat tatapan umum.

Jumaat, 18 November 2011

Laskar Garuda Tersungkur

Laskar Garuda tersungkur



PENJAGA gol Malaysia, Khairul Fahmi Che Mat menangkap kemas bola hantaran lawan pada perlawanan terakhir Kumpulan A menentang Indonesia di Stadium Gelora Bung Karno, Jakarta semalam. Malaysia mara ke separuh akhir selepas menewaskan tuan rumah 1-0.



JAKARTA – Malaysia melenyapkan ego Indonesia selepas mencatat kemenangan 1-0 untuk melangkah ke separuh akhir bola sepak selaku juara Kumpulan A.
Untuk babak seterusnya, Malaysia yang diwakili skuad Harimau Muda akan berdepan naib juara Kumpulan B, Myanmar pada 19 November ini.

Bertambah manis, kemenangan itu juga kali pertama dalam tempoh lapan tahun buat skuad negara di Stadium Gelora Bung Karno di samping mengekalkan rekod tanpa kalah setakat ini.
Biarpun laungan Maling! Maling! (pencuri) mengiringi persembahan Malaysia pada awal perlawanan, anak-anak buah Ong Kim Swee tenang mengawal permainan sebelum Syahrul Azwari muncul wira negara apabila menjadi penjaring gol tunggal negara.

Berpunca daripada hantaran tinggi Mahalli Jasuli pada minit ke-17, Syahrul berjaya melepasi kawalan bek tuan rumah sebelum tenang melepaskan rembatan leret melepasi jangkauan penjaga gol Indonesia, Andritany Ardhiyasa.
Malaysia sebenarnya berpeluang menambah gol kedua beberapa minit kemudian melalui tandukan bek kiri, Asraruddin Putra Omar berpunca daripada situasi sepakan penjuru, namun palang menjadi penyelamat Indonesia.
Walaupun terpaksa bermain tanpa arahan Kim Swee yang diarah keluar padang pada 20 minit terakhir perlawanan, ia tidak mematahkan semangat juang pemain negara yang bertahan bermatian-matian.

Sementara itu, rasa sakit hati rakyat Malaysia akibat provokasi buruk yang dilakukan penyokong Indonesia sepanjang Sukan SEA XXVI, sedikit terubat semalam, berterima kasih kepada adik Aaliyah Yoong Hanifah yang mencipta nama sebagai juara termuda dalam sejarah Sukan SEA pada usia 8 tahun dengan meraih emas ski air tricks wanita.
Hampir di semua venue, baik di Palembang atau Jakarta, penonton melaungkan perkataan ‘maling’ yang membawa maksud pencuri, malah insiden keji berlaku di kolam renang apabila jalur pada Jalur Gemilang dikurangkan pada upacara menaikkan bendera acara terjun kelmarin. Lagu Negaraku pula diejek oleh hampir 90,000 penonton di Gelora Bung Karno sebelum aksi bola sepak semalam.

Pelbagai serangan psikologi yang dilancarkan penyokong tuan rumah ke atas atlet, jurulatih, pegawai, penyokong, malah wartawan Malaysia langsung tidak memberi kesan.
Keseronokan juara remaja Asia, Aaliah yang juga adik kepada bekas pemandu Formula Satu, Alex Yoong itu memberikan emas selepas mencatat 2,960 mata, mengatasi Promsunitsit Sareeya dari Thailand. Kakaknya, Philippa Yoong meraih gangsa dengan 1,860 mata.

Bukan Aaliyah saja membanggakan bapa mereka, Hanifah Yoong Abdullah, malah Phillipa turut mengharumkan nama keluarga dengan merangkul emas slalom wanita, manakala Alex meraih sebutir perak.

Keseluruhannya, sembilan emas, 10 perak dan 11 gangsa dikutip Malaysia pada hari ketujuh. Renang menambah sebutir emas menerusi Christina Koh dalam 50 meter kuak dada wanita, namun kejutan hadir menerusi atlet yang kurang diberi perhatian, Heidi Gan apabila menjuarai saingan renang perairan terbuka.

Silat yang menjadi mangsa pengadilan buruk wasit sejak hari pertama pertandingan, akhirnya mengutip tiga emas manakala memanah dan boling menokok satu emas.

Seperti geram dengan layanan buruk yang diterima rakan-rakannya, Ahmad Shahril Zailudin melepaskan perasaan menerusi persembahan hebat membenam peserta tuan rumah, Sapto Purnomo 5-0 dalam kelas Putera D 60-65kg. Emas kedua silat hadir daripada Mohd. Al Jufferi Jamari (Putera E 65-70kg), manakala Mohd. Fauzi Khalid melengkapkan emas ketiga dalam Putera F 70-75kg.

Di Anchol Jaya, Jakarta, boling menepati sasaran tiga emas yang ditetapkan apabila menambah sebutir lagi menerusi trio lelaki. Malah, pasukan negara menguasai kedudukan 1-2 apabila kombinasi Adrian Ang, Alex Liew dan Zulmazran Zulkifli mengalahkan rakan sepasukan, Aaron Kong, Muhammad Syafiq Ridhwan Abdul Malik dan Muhd. Nur Aiman Khairuddin.

Memanah juga meneruskan dominasi recurve lelaki. Selepas merangkul emas dan perak individu kelmarin, Malaysia mempertahankan emas berpasukan pula menerusi juara individu, Cheng Chu Sian, Khairul Anuar Mohamed dan Haziq Kamaruddin.

Ketika Sukan SEA berbaki lima hari lagi, Malaysia sudah mengumpul 37 emas, 35 perak dan 55 gangsa, sekali gus memintas Singapura untuk menghuni tangga keempat keseluruhan. Kita hanya mencari tiga lagi emas bagi melengkapkan sasaran awal 40 emas tetapi Majlis Sukan Negara (MSN). – Utusan

p/s: Inilah yang dimaksudkan. elakkan perpecahan kita. Kita serumpun. Biarlah kita bersatu walaupun berlainan kebangsaan.

Catatan 18/11/2011

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca yang budiman,

Merenung kembali kepada kejadian asal kita, iaitu dari titisan air mani, yang andainya jatuh ke tanah, bagaikan tiada ertinya. Ayam pun tak sudi mematuknya. Setelah bersemai menjadi janin sehingga dilahirkan dan kemudiannya membesar menjadi manusia, SELEPAS ITU MENJADI DERHAKA KEPADA ALLAH?

~Kemudiannya, melaga-lagakan manusia dengan tuduhan dan tohmahan yang menjatuhkan manusia lain? Bagaimana mungkin? Manusia seperti ini adalah umpaman manusia yang lupa asal usul yang hanya setitis air mani. Janganlah menyakiti hati insan lain jika benar kita beriman kepada Allah.

~Kadang-kadang manusia mengambil langkah menjatuhkan manusia lain untuk naik ke atas. Alah.. aku tak kesah dengan pangkat dan kedudukan. Aku hanya inginkan MARDHOTILLAH. Bukannya puji-pujian dari manusia. Allah melihat dan Allah akan menilai. Aku yakin. JUMPA DI MAHSYAR!! Kita buat perhitungan. Dan aku maafkan segala kesalahan mereka yang telah mengumpat dan terumpat akan aku. Insya Allah, aku akan berlapang dada.

~Muhasabahlah diri sebelum memberikan nasihat. Semoga dengan segala kesempatan ini, Allah akan melapangkan semua hati-hati kita. Dan semoga Allah menjadikan hati kita saling mengasihi dan menyayangi sesama Islam, bukannya bermusuhan sesama kita. Berlapang dadalah kita. Lupakan segala permusuhan. Kuatkan barisan jihad. Lupakan idealogi Etnik/Bangsa/Ras malahan kedudukan kita untuk menyatu padukan umat Islam.

Selasa, 15 November 2011

Kabel besar atau kecil?


Assalamualaikum dan salam sejahtera.

~Terpanggil untuk menjawap persoalan kabel atau tidak. Aku tak tahulah, mengapa benda seperti ini dipersoalkan. Soalan aku kembali kepada yang bertanya akan kabel, "adakah kau akan buat benda yang sama jika kau berada di atas?" Sudah semestinya Joe. Kau buat benda yang sama jika kau berada di tempat itu jika yang meminta itu adalah keluarga kau sendiri.

~Ada sekali aku dan rakan-rakan di Long Busang berbicara berkaitan dengan kabel. Si "A", nak guna kabel untuk pindahlah. Kau ada kabel yang "besar-besar" tak di KPM?.

Si "B": Aku ada kenalan di JPN Sarawak. Tak tahulah dia nak tolong ke tak. Nanti aku tanya.

Si "C": Aku ada kabel lagi besar lagi. Sentiasa menolong orang tau!! Mesti dapat punya.

Si "A" & "B" (serentak) : Siapa?

Si "C": Allah s.w.t. Minta je, pasti dapat.. hehe

Terima kasih diucapkan kepada sahabat aku, kerana menyedarkan bahawa kabel yang terbesar yang aku perolehi ialah Allah s.w.t. Dia tempat kita meminta. Tak ada "working hours". Tak ada karenah birokrasi. Tak kira sahabat ka, keluarga kah.. Yang penting bersuci dan bersujud. Mintalah dengan pelbagai cara, merayu, merintih dan bertahajud di malam hari adalah keutamaan Nya. Berkhalwat denganNya jadi penentu sama ada permintaan kita di makbulkan atau tidak.

~Selanjutnya, dimakbulkan atau tidak, terpulang kepada Nya untuk menentukan. Dia memberi secara online atau offline. Kalau di bagi online, bersyukurlah. Kalau Dia bagi offline, bersyukurlah dan ucaplah "Alhamdulillah hi ala kulli hal" kerana Dia merancangkan yang lebih baik daripada berpindah. Kalau Dia online dengan hati manusia yang menentukan perpindahan, maka syukurlah dan ucaplah alhamdulillahi wallahuakbar.

~Sesungguhnya, Allah tidak mensia-siakan kita. Tidak sama sekali mensia-siakan doa serta usaha kita. Allah suka kepada orang yang menangis merintih kepadaNya. Luahkan segala kesedihan di pangkuan Allah. Nescaya Dia akan memberi yang terbaik. Dan sedarilah, bahawa Allah sedang menguji kita dengan dugaan yang Allah tahu kita mampu mengharunginya. Siapalah kita hendak mempersoalkan tindakan Allah? Sedangkan perjalanan kita, Dia atur mengikut aturan yang terbaik. Dan bersyukurlah, kerana Allah telah memberikan kita rezeki pekerjaan. Kalau bukan kerana Dia, mungkin kita masih menganggur Jo.

~Allah Maha Penyayang. Allah Maha Pengasih. Allah Maha Mendengar. Rintihlah kepada Nya. Pintalah kepada Nya. Insya Allah, mesti kemahuan kita dipenuhi. Bayangkan, seorang hamba Allah, yang hanya menabung RM1.00 selama 30 tahun, boleh menunaikan haji? Subhanallah. Keinginan dan istiqamah perlu dalam meminta kepada Nya. Kalau dah dapat, jangan pula lupa kepadaNYa. Mungkin, sebab Dia tahu, kalau kita dapat, sudah semestinya kita akan melupakan Allah dalam segala hal. Yalah, bila dah berdekatan dengan isteri/suami, Allah pun tak diingati. Dengan kesusahan, maka hati kita mudah mengingati Allah.

~Pautan hati dengan dunia membuat kita terkadang terlupa bahawa, Allah itu ADA segala-galanya untuk keperluan dunia. Baiknya tuhan kita, di waktu kita tidur, Dia yang menjaga. Di waktu kita lupa, Dia yang mengingatkan, Di waktu kita kesunyian, Dia lah peneman yang setia. Dia adalah pengurus kehidupan kita.

~Buat isteri yang tecinta, ketahuilah, indahnya cinta jika disemi dengan Islam. Buruknya agama kerana kecintaan dunia. =)

p/s: Sibuk jaga urusan manusia menyebabkan hati kian betaut kepada cinta Allah..

Rezeki itu HAK ALLAH yang menentukan

Assalamuaalikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca yang budiman.

Alhamdulillah, syukur kepada Allah kerana dengan limpah izin kurniaNya yang Maha Esa, aku berkesempatan untuk mencoret sedikit pengalaman yang aku timba sepanjang kehidupan ini. Tidak berkesempatan untuk menulis beberapa ketika kerana kesibukan kerja yang berpanjangan. Dengan tarikh untuk menyiapkan kerja terlalu dekat. Sekarang menanti data saringan 6 & 3 untuk LINUS. Dan juga dalam proses menyiapkan laman sesawang untuk Pejabat Pelajaran. Alhamdulillah. Semuanya berjalan dengan lancar tanpa sebarang kesulitan dan semuanya dipermudahkan Allah. Rahsia aku? Yakin dengan Allah sebagai pembantu/pengurus/ segala-galanya dalam kehidupan. Maka segalanya akan dipermudahkan. Guru aku mengajar, ucaplah doa "Allahumma yassir, wala tu a'sir" setiap kali ingin melakukan kerja. Dan semestinya, niatnya ikhlas kerana Allah jua dan bukan mengharap pujian manusia semata-mata.

~14 November 2011, keputusan eG-tukar diumumkan. Dan kebanyakan yang tidak berjaya untuk memperolehi keputusan yang diinginkan. Ada yang sampai mengamuk, tapi yang peliknya mengamuk di dalam group "Facebook". Tidak melalui saluran yang betul. Kategori manusia ini diibaratkan manusia yang inginkan sesuatu di dalam kehidupannya, dan keinginannya perlu di langsai terus-terus di hadapannya. Manusia seperti ini seolah manusia yang hanya berdoa dan berharap bukannya BERUSAHA, BERDOA dan BERHARAP. Setakat mengusahakan di dalam kumpulan yang belum semestinya dibawa kehadapan. Marilah kita berjumpa dengan pihak sepatutnya dan selesaikan dengan cara yang betul. Bukan hendak melepaskan amarah ditempat yang tidak ada keutamaan.

~Tidak bersama dengan keluarga sama ada isteri/suami, anak-anak dan ibu bapa tidak membolehkan kita untuk menentang kehendak umara'. Dari sudut perundangan, kita terikat dengan perjanjian untuk berkhidmat di mana-mana sahaja. Di dalam kita menandatangi surat perjanjian kerja dahulu, kita tidak diberitahu selama mana khidmat kita akan diperlukan di sesuatu tempat. Setahun ka, dua ka. 20 tahun sekalipun, tetap dikira perkhidmatan yang diperlukan. Selama itulah kita perlu berkhidmat dengan rela hati kerana kita terikat dengan kontrak di antara kita dan kerajaan. Kalau rasa tidak mampu, silalah letak jawatan kerana itulah jalan terbaik untuk menamatkan perjanjian dengan kerajaan.

~Bukan isu yang besar, tapi itulah manusia. Benda yang kecil, masih hendak diperbesarkan dengan alasan amarah yang tidak tentu pasal. Sudah semestinya, keperluan keluarga diutamakan. Kehendak naluri dipuaskan. Tetapi kita asyik mendesak untuk memohon keluar dari stesen sekarang tanpa keperluan yang sepatutnya, maka niat kita sudah menyimpang dari tujuan asal kita untuk mendidik anak bangsa. Keperluan untuk berpindah, sebagai contohnya, 2 kali keguguran anak dalam kandungan, penyakit leukimia, kanser, isteri/suami sakit yang disahkan oleh PAKAR dari HOSPITAL KERAJAAN, dan lain-lainya, itulah yang membolehkan kita berpindah dari stesen sekarang. Memang sukar mengenangkan kehidupan di dalam pedalaman, tapi kita hendaklah memperjuangkan hak murid-murid bukannya hak kita semata-mata.

~Dalam semua penerangan di atas, kembalilah pada hakikat bahawa rezeki kita belum tiba pada masanya. Ingatlah, pindah atau tidak, itu hak Allah. Allah yang menentukan sama ada kita berHAK atau Tidak BERHAK. Pindah dan bersama isteri itu adalah rezeki dari Allah. Berdoa dan berusaha dengan cara yang baik, nescaya dapatlah kita hak yang kita ingini. Siapa yang ingin kita marahi? PPD,? JPN? Sedangkan yang menentukan adalah Allah jua. Jangan dipersoalkan kenapa dan mengapa Allah melakukan kita seperti ini, tapi persoalkan adalah cukup amalan kita untuk dipersembahkan kepada Allah?

~Hidup di luar sana memang memeritkan. Dengan perjalanannya yang sukar, perhubungan yang sukar. Tapi, sedarilah, bahawa ALLAH sedang menguji kita guru-guru sekalian. Bacalah pada post yang sebelumnya dalam blog ini. Saya pernah mengalami kesukaran yang berpanjangan. Dengan ibunda yang lumpuh sebelah badan, dengan ayah yang sakit jantung. Dengan keluarga kehilangan anak saudara (3 hari baru saya tahu bahwa anak saudara saya sudah menemui ALLAH) dengan ibunda saya dan ayahanda saya keseorangan dirumah. Ditumpahi minyak yang hangat ketika memasak. Risau tidak risau saya cikgu-cikgu sekalian. Isteri saya keguguran 2 kali. Dan macam-macamlah. Saya dan isteri hanya mampu bersabar dan hanya mampu BERUSAHA dan memohon DOA kepada Allah agar dikurniakan zuriat. Selepas 1 tahun menunggu, barulah dikurniakan zuriat. Bukan cikgu-cikgu sahaja yang menghadapi masalah seperti yang cikgu-cikgu hadapi. Pejabat Pelajaran yang saya sedang bekerja ini, bukanlkah home town saya. Ibu dan bapa masih berkeseorangan di rumah. Saya ada 5 orang adik beradik. Dan semuanya tidak menetap di Kuching. Nah, bagaimana perasaan anda di tempat saya? Sama sahaja.

~Bukan mudah mengucapkan SABAR, tapi dalam kesabaran terselindung HIKMAH yang tidak kita terduga. Siapa kita untuk mengungkapkan kemarahan? Ke mana marah kita hendak ungkapkan? Kepada manusia? Siapa yang menciptakan manusia? Allah jua. Ke mana lagi hendak melepaskan marah? Kepada Allah? Astaghfirullah. Sedarilah, tanpa Allah, siapalah kau dan aku?

~Saya menyeru kepada semua yang tidak berjaya dengan perpindahan Januari 2012, usahakan dengan rayuan di saluran sepatutnya. Selepas rayuan, berdoalah. Pintalah kepada Allah agar dipermudahkan urusan rayuan. Allah pasti menunaikan janjiNya kerana Allah teguh pada JANJI-JANJINYA.

p/s: teringat betapa sedihnya kehilangan anak saudara tersebut kerana beliau adalah anak angkat aku dan isteri. ~AL - FATIHAH ~ NUR NADHIRAH IZZATIE BINTI MUHD JUAHIR~

Isnin, 14 November 2011

Sepi Seorang Perantau

Perantau musafir perjuangan
Tabahkanlah hatimu
Berjuang di rantau orang
Sedih pilu hanya engaku yang tahu

Ingatlah anak dan isteri
Janganlah menghriris hatimu
Kerinduan desan nan permai
Janganlah melemahkan semangat juangmu

Di waktu ujian badai terus melanda
engkau tetap gigih berjuang
membenarkan sabda junjungan
Terus memburu menuntut janji
Pastilah Islam gemilang lagi

Tapi pejuang kembara perjuangan
Ujian bukan batu penghalang
Kerana itulah syarat dalam berjuang

Oh pejuang
Di manapun ada ketenangan
Di manapun ada kebahagiaan
Bila insan kenal pada Tuhan
Kasih sayhang dan pembelaan-Nya
bagi insan yang menyerahkan
Jiwa dan raga, anak dan isteri
Kepada Allah

p/s: renung-renungkanlah.. sejauh mana keikhlasan kita kepada Allah dalam mendidik anak bangsa

Anda pasti mahu membaca ini

Related Posts with Thumbnails