Rabu, 31 Julai 2013

Catatan Ku Sebagai "GURU BARU"

أسلام عليكم 



~Salam Ramadhan 1434 H kepada semua bloggers yang dirahmati Allah.

~Masih dalam mood yang tidak sesuai.. Dan sedang menyesuaikan diri untuk kehidupan baru yang sebenar sebagai seorang guru. Harap maklum.

~Disebabkan itu jugalah, mood untuk menulis semakin berkurangan. Mengejar masa kerana masa itu sendiri adalah emas.

~Dengan keadaan yang semakin menekan jiwa dan perasaan. Banyak task yang hendak dibuat mengikut jadual yang telah ditentukan oleh Allah.

~Fadhilat Ramadhan pada tahun ini kurang diberi perhatian. Namun, ada masanya, tercuri-curi juga detik kerinduan kepada Ramadhan.

~Suasana di sekolah baru agak janggal pada mulanya. Tapi, keadaan dah berubah. It's time for me to take in-charge of the boys n girls. 

~Terkenang dengan memori dahulu... Sepatutnya, selepas raya ini, hadirlah seorang insan baru. Namun, kecundang sebelum berjuang. Maha Suci Allah yang menciptakan makhluk berpasang-pasangan.

~Last.. Jangan abaikan sedikit dari pedoman yang telah diberikan kepada kita. Kuatkan semangat. tingkatkan keberkatan dan rahmat dalam hidup.


~~~SALAM RAMADHAN 1434 H~~

Isnin, 22 Julai 2013

HIJRAH 2013 ~~ HIJRAH KELUARGA

أسلام عليكم

~Sesungguhnya penantian itu adalah satu penyiksaan. Dan sesungguhnya segala-galanya akan menjadi indah jika kita mengalunkan sabar, dibalas Allah dengan kejayaan. Alhamdulillah..

~Allhamdulillah, aku bersyukur kepada Allah s.w.t. Kerana dengan limpah dan karunia-Nya, aku sekeluarga telah berpindah dari Baram, balik ke hometown "KUCHING". Walau masa yang diambil agak lama untuk kembali, alhamdulillah, berkat dari doa ibunda dan ayahanda, maka dengan jayanya aku kembali menapakkan kaki ku untuk berkhidmat di laman ibunda dan ayahanda. Alahmdulillah. 17 Julai 2013 adalah tarikh keramat bagi aku setelah 5 tahun berhijrah ke bahagian lain. Walaupun setanah (Belaga, Baram), namun jarak perjalanan ke Kuching akan mengambil masa lebih kurang sehari lantaran jaraknya yang agak jauh.


~Masih ada lagi rakan-rakan di sana yang tertanya-tanya nama sekolah di mana aku berkidmat. Ya.. beginilah.. namanya ada 2 dalam Malaysia. Satu di Perak Darul Ridzuan dan satu lagi di Sarawak. Di Sarawak ada 2 sekolah yang berjenama "Sekolah Amanah". Jadi, kalau nak tahu, kena tunggulah selama setahun untuk aku buktikan alu layak berada di sekolah ini. 

~Dahlah semuanya kena ada preparation dalam sekolah ini. Ada "orang putih" lagi sebagai SALT. Bukan garam pok, Senior Asisstant Learning Teacher. Diorang inilah yang banyak membantu guru dalam memfokuskan pedagogi pelajar di sekolah dan meningkatkan mutu pengajaran di sekolah.

~Esok aku kena "observe" oleh salah seorang SALT yang berasal dari Australia. Punyalah pekat English nya. Sampai kadang-kadang terngeliat jugak lidah dibuatnya. Punyalah sengsara nak atur language. But then, alhamdulillah, Madam ini orang yang humour. Boleh la dibawak bergurau. Tak taulah apa yang dia fikir dalam hati tu. 

~Ko-kurikulum pulak, dapatlah jadi guru penasihat Persatuan Silat dan juga Guru Penasihat untuk Kelab Bola Tampar. nah.. bulan September ni ada pertandingan pulak.. 

~And then, Mrs. Khawar pun dah dapat penempatan pertukaran. Kira macam "penempatan semula" (redeployment) di SK Matang, PPD Padawan. Dalam rasa syukur tu, ada jugak tergerak di hati berkata , "alangkahnya sekolah aku dekat seperti sekolah isteriku". Alahai.. ikutkan, sekolah aku ni adalah dalam 25 minit dari rumah. Lantaran "jammed" di sekitar Matang, maka akan ambik masa dalam 50 minit baru sampai ke sekolah. Alahai.. jauhnye.


~last but not least.. insya Allah, pengembaraan di sekolah ini akan bermula lagi. Semoga diberi Allah kekuatan untuk mendidik anak-anak Melayu ini mengenal dan mencintai Rasulullah seperti mana yang telah dianjurkan. Aku akan cuba menerap nilai itu dalam kehidupan mereka walaupun ku tahu ianya sukar... Hanya Allah pembantuku...

~~SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADHAN FASA KE DUA~~ KU DOA DIRIMU BERBAHAGIA DUNIA DAN AKHIRAT~~

Selasa, 9 Julai 2013

Ramadhan dan Aku

أسلام عليكم 


~Alhamdulillah.. segala puji Allah, Tuhan Sekalian Alam. Tuhan Yang Satu. Tiada Dua. Tidak diberanak dan diperanakan malah tidak mempunyai anak. Maha Suci Allah dari segala fitnah yang telah dilakukan oleh Nasrani dan Yahudi.

~Selamat berposting diucapkan kepada semua guru baharu sama ada di menengah atau rendah. Memang satu pengalaman yang baru kepada guru tersebut kerana ini adalah permulaan bagi kerjaya kita sebagai seorang guru. Jadilah seorang guru yang berintergriti dan bertanggungjawab kepada murid kita. Janganlah sekadar melepaskan batuk di tepi tangga dalam isu pendidikan anak-anak bangsa kita.

~Selamat mendidik juga kepada diriku yang akan kembali ke sekolah minggu hadapan. Aku dengan rasminya telah berpindah dari Pejabat Pelajaran Daerah Baram sebagai Ketua Unit Pengurusan Sekolah kepada Guru Akademik Biasa di sebuah sekolah di Kuching. Sampai sekolah baru aku maklum nama sekolah. Insya Allah.

~Selamat menyambut bulan Ramadhan kepada semua umat Islam di seluruh Malaysia dan dunia. Semoga kita beroleh manfaat dan keampuanan dari Ramadhan kali ini. Ternyata jodoh aku di PPD Baram ini hanya seketika. Insya Allah, Ramadhan akan datang, aku akan kembali kep Marudi sekali lagi.


Selasa, 2 Julai 2013

Marhaban Ya Ramadhan 1434 H


أسلام عليكم 


~Hello July. Welcome to you. Hope you'll enjoy on your stay. 2013 is the best host around this year. Alhamdulillah. 2 barakah month lay on you this time. Syaaban and Ramadhan. Mabruk alaik.. Hope all thing going to be good wihtin this month.

~After all, my time in Marudi will be around the corner. This coming 17 July 2013 will be the perfect time to report duty at the new school. I'll not be in the office anymore sooner. Only working as ordinary teacher. Suite with the title of this blog.

~Ooo Allah.. how do I miss my time in Baram. Only Allah can pay all the good things given by people within my  life circle. Hope all things goes smoothly. Besides, Ramadhan will pay us a visit of barakah.I'm giving all the best of my effort to gain more PAHALA to cover all the SIN I've done since I past my adulthood.

~

~ Rising from the deepest of my heart.. Billon of appologies confess to all people who knew me, my wife and my son.

Anda pasti mahu membaca ini

Related Posts with Thumbnails