Selasa, 12 Mac 2013

SIBUK DAN MENYIBUK

Assalamualaikum dan salams sejahtera kepada semua guru-guru dan pembaca yang dirahmati Allah

~Mari mulakan hari dengan menyedekahkan al-Fatihah kepada semua meraka yang syahid di jalan Allah dan mengampunkan semua dosa-dosa umat Muslimin dan Muslimat. 

~12 Mac 2013 - BErmula lagi episod baru dalam hidup kita. Dengan tanggungjawab kita di mulakan dengan menyembah Allah di solat subuh. Kemudiannya tanggungjawab kita kepada isteri, anak dan juga kepada kedua ibu bapa kita, mertua kita dan juga kepada semua umat manusia yang memerlukan pertolongan kita. Allah memberikan pertolongan kepada mereka melalui kita sebagai medium.

~Masih juga ada segelintir manusia yang terlalu optimis dan terlalu sukar untuk memberi bantuan sedangkan Allah sentiasa memudahkan semua urusan kita, tapi, kita tiada ikhtiar hendak memberi atau menyalurkan usaha kita dalam membantu perjuangan masing-masing. Fikirkan sejenak, jika kita tak ada usaha hendak memudahkan, maka Allah akan pun akan menyukarkan usaha kita. Sebab itulah, sedekah merupakan medium yang paling mudah untuk memudahkan segala usaha mereka-mereka yang bantut. Sebagai contohnya, apabila kita bersedekah senyuman, maka senyuman yang ikhlas dari hati dapat melegakan hati kegusaran walaupun tidak sepenuhnya. Tetapi awas, jangan senyum "double meaning".

~Cuba perhatikan "ulah" (perilaku) setiap manusia yang ada di sekeliling kita. Masing-masing mengeluh mengatakan kerja banyak. Tapi, kita muhasabah diri kita dahulu. Buat checklist, apakah benar-benar kita sibuk? Ataupun sebenarnya kerja yang menyibukkan kita itu adalah kerja yang bertangguh disebabkan oleh kemalasan yang datang pada hari itu.? Fikirkan lagi. Kerja disimpan itulah menyebabkan semuanya bertimbun. 



~Bagi guru baharu, ataupun guru Interim, usahakan untuk yang terbaik untuk perkhidmatan pendidikan ini. Jangan hanya tahu mengeluh dan meminta ini itu. Cuba dahulu, usahakan yang terbaik untuk anak-anak didik. Jangan mudah mengalah dan jadi "guru 25 hb". So, didik dengan keikhlasan hati. SAYA YANG MENURUT PERINTAH. 

~ Dan akhirnya, jangan sesekali ambik mudah pada setiap pekara yang berkaitan dengan pendidikan murid kita. Murid kita adalah "client" kita yang perlu diberi layanan yang terbaik. Kerana, tanpa murid, "how are we?"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda pasti mahu membaca ini

Related Posts with Thumbnails