Cari Blog Ini

Jumaat, 19 April 2013

BAYANGAN NERAKA DI DUNIA~ BERHIJABLAH SEBELUM DIHUKUM ALLAH DI NERAKA

Assalamualaikum dan salam sejahtera.. kepada semua bloggers yang sentiasa dalam rahmat Allah. Bersyukurlah, kerana setiap nikmat yang Allah telah berikan kepada kita. Semua nikmat itu bersifat sementara. Sementara masih punyai kekuatan, beramallah. Buatlah kebajikan sebanyak yang mampu. Bimbang esok, kita sudah terlepas nikmat yang dikecapi pada hari ini.

~Bahang pilihanraya semakin terasa. Esok akan ada penamaan calon. Bagi guru-guru yang menyokong parti-parti tertentu, jagalah diri kita. Jangan ada yang terjebak dalam jerat politik kotor. Kita sokonglah melalui undi. Undi kita menentukan hala tuju kerajaan kita. So, pesanan aku, gunakanlah segala kelebihan sebagai seorang rakyat untuk mengundi siapa yang kita rasakan layak memimpin kita. Setiap undi kita akan dipersoalkan Allah kepada siapa dan untuk apa kita mengundi.

~Tak dilupa jugak, hembusan eg-Tukar. Kepada guru-guru yang hendak memohon, hendaklah kita memastikan kelayakan kita sebelum memohon. Kalau cukup segala-galanya, mohonlah. Sekali lagi pesanan aku, jangan marah atau kecewa jika tidak berjaya. Lambat atau cepat, itu urusan Allah. Ini adalah takdirnya di mana kita harus berusaha tanpa menyakiti orang lain.

~Khutbah hari ini banyak berkisarkan kepada pemilihan calon yang baik untuk dijadikan pemimpin. Aku tertarik kepada salah satu teks khatib. "Ahli ibadah yang banyak bersedekah, tinggi amalannya, pasti akan kecundang ke neraka, jika selalu bercakap untuk menyakiti hati saudaranya". So, berhati-hatilah bila berurusan dengan hamba Allah yang lain. Kelembutan pasti akan menawan kekerasan. Ingat lagi cerita Saidina Umar Al-Khatab? Seorang yang bengis, akhirnya kalah dengan lantunan surah Thoha oleh adiknya. Nah, kau siapa berbanding dengan Saidina Umar?

~Kita masuk ke topik dakwah. Sedikit sebanyak, aku mendengar, keluh kesah sahabat-sahabat yang mendidik di sekolah bila berada di bangku sekarang. Ada yang cuba mendirikan syiar Islam dengan mengenakan tudung labuh, tapi lantaran teguran dari guru lain, membuat dia patah semangat untuk mengenakan fesyen tudung labuh. Cuba renung seketika. Muslimah yang berjaya mengenakan tudung labuh, beerti muslimah yang berjaya menegak hukum Allah dalam hati. Bertudung labuh dapat menyelamatkan pelbagai pandangan liar lelaki kepada wanita.

~Selain itu, pelbagai kemudahan kepada muslimah yang mengenakan tudung labuh. Antaranya, boleh meneruskan solat (jika dalam keadaan bersih) tanpa mengenakan telekung seperti kebiasaan (bagi mengelak tidak bersolat). Kebiasaannya, lelaki akan menundukkan pandangannya kepada wanita yang mengenakan tudung labuh. Sebab, malu Allah letak pada mata hati lelaki kepada wanita seperti ini. Namun, dalam keadaan begitu, timbulllah rasa iri hati kepada wanita yang lain yang prejudis terhadap agama sehingga mengeluarkan penyataan " kalau Islam pun, tak payah nak tunjuk sangat". Kalau itu teguran dari wanita yang beragama Islam, memang sah nak tempah tiket ke neraka.

~Mengapa ditimbulkan persoalan tudung labuh? Sedangkan Allah menuntut wanita menutup aurat sehingga melepasi pusat. Surah An-Nur Ayat 31, Allah berfirman, "Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka, atau bapa mentua mereka, atau anak-anak mereka, atau anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya."


~Di mana lagi salahnya berpakaian untuk menutup aurat? Sekurang-kurangnya, ada niat dan melaksanakan pemakaian yang dituntut oleh agama. Oleh itu, muslimah yang ditegur oleh orang tak ada akal  sedemikian, janganlah berpatah semangat. Jadikan itu sebagai cabaran dalam mengenakan busana muslimah. Jangan gentar selagi benar. Hakikatnya, tudung itu adalah profil diri. UStazah zaman sekarang pun ramai yang pakai tudung kecik-kecik..alahai ustazah..di mana ilmu mu? 


~ Wanita oo wanita.. tutuplah aurat mu dengan sebaik-baiknya. Jangan didedahkan kepada lelaki lain apa yang sepatutnya menjadi hak suami mu. Jangan diserahkan kehormatan selagi tidak ada ikatan. Sepatutnya, lelaki yang benar-benar berkelayakan menjadi suami mu adalah lelaki yang boleh menahan diri daripada merobek maruahmu sebelum ikatan yang halal. Kebanyakan wanita zaman sekarang lebih mudah menyerahkan kehormatan kepada lelaki yang dicintai.. Walaupun tiada ikatan yang sah. Semuanya mudah tergoda dengan tuntutan dunia. Oh wanita.. Hidupmu lebih beerti jika Allah dijadikan panduan. Bukannya badan jadi korban. Bila mana sudah terkulai di tangan lelaki berhidung belang, mulalah hilang pedoman. Mohon keampunan kepada Allah. Tapi, bila mana "nafsu" membuak balik lantaran sudah terkena sekali, diulangi tanpa harapan untuk berubah. Selesai, mula menyesal, tapi sudah terlambat. 

~Aduhai lelaki, jagalah wanita dengan sebaik-baiknya. Jangan dinodai diri mereka selagi tiada ikatan yang halal. Jangan sesekali. Kerana, cuba bayangkan anggota keluargamu diperlakukan seperti itu? Bayangkan adikmu , kakakmu, anak saudaramu, anakmu sendiri terkulai di atas lengan lelaki bertopengkan SYAITAN? Hukum Allah pasti akan terkena pada diri sendiri jika sentiasa mengulangi perbuatan dosa. Itu sebagai teguran. Hindarilah selagi termampu. Jika tak mampu, dirikanlah MASJID DUNIAWI dengan ikatan yang halal. Jangan sekadar merosak, kerana hukuman Allah itu tetap dan pasti untuk PENZINA TEGAR.

~Itulah, kadang-kadang terlalu payah hendak mencari teman hidup yang mendambakan Allah dalam hati. Adanya cinta manusia itu bersifat sementara, jika disemai dengan rasa cinta kepada Allah, pastinya percintaan itu akan menjadi lebih indah dan berseri-seri.. Dan adakalanya, kita (lelaki) hendak yang suci murni. Dalam masa yang sama menodai gadis lain. Dan itu dijadikan alasan untuk mengikat hubungan yang berdosa dan haram. Lama-lama wanita akan rasa terikat.. "kerana kasihku turutkan jua..." Maka lahirlah generasi yang akhlaknya tandus dengan Iman..

~Hayatilah ISlam, ambilah Allah sebagai panduan, jadikan Rasulullah sebagai tauladan dan jadikanla al-Quran sebagai rujukan. Lembutkanlah nafsu dengan puasa. Kentalkan iman dengan ilmu.


~AKU ADALAH AKU. BERJUANG BUKAN KERANA NAMA, BERJUANG HANYA KERANA INGINKAN SYAHID DI JALAN ALLAH~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

UJIAN ALLAH ITU PASTI (2)

  Assalamualaikum dan salam Sejahtera; ~Kadang-kadang kita ini merasakan masalah orang, Adalah masalah mereka. Dan paling-paling pun, bolehl...