Jumaat, 29 Ogos 2014

KEMPEN MENGUMPAT ZERO

بسم ألله ارحمن ارحيم 
أسلام عليكم 

~Menulis bukannya mudah.Ianya memerlukan daya pemikiran yang jreatif dan kritis dalam mengeluarkan idea yang bukan hanya berguna kepada diri sendiri tetapi sangat bermanfaat kepada masyarakat. Kalau sekadar menulis untuk suka-suka atau sekadar mendapatkan trafik kepada blog, lebih baik jadi promoter. Kerana bahan yang hendak dipersembahkan perlu menjadi amalan kebaikan kepada manusia dan bukannya menjadi bahan fitnah dan umpatan kepada semua.

~Alhamdulillah, syukur aku kehadrat Allah kerana dengan limpah dan karunia yang telah diberikan kekuatan dalaman dan luaran dalam menghadapi segala rintangan dan dugaan yang datang melanda. Namun, adakalanya kurasakan lesu dalam perjuangan ini. Namun diteguhkan oleh wanita-wanita yang mendampingi hidupku. Terutamanya, ibuku dan isteriku. Semoga Allah mengurniakan kesabaran dan kekuatan fizikal dan mental kepada kedua-duanya supaya dapat terus menjadi pengeuh kepada perjuangan aku. Amin..

~Payahnya nak mendapat idea untuk melunaskan kepuasan menulis. Ianya bagaikan tersekat lantaran kerja yang bertimbun dan betangguh. Sungguh payah hendak melayan karenah nafsu yang sentiasa hendak berehat. Sedangkan orang yang berjuang tak kenal erti rehat. Berjuangkah aku kalau macam itu?

~"M" yang sangat besar membelenggu kaki ini. Aduh..malasnya aku..

~ Sekadar peringatan bagi yang ingin mendapatkan peringatan. Kata orang teguran sangat penting dalam kehidupan kerana kita tidak terlepas dari melakukan kesilapan. Namun teguran perlu diperhatikan supaya tidak menjadi sesuatu yang boleh menambahkan kekhilafan.

~Contohnya, kita hendak menegur seseorang berkaitan dengan penggunaan baju. Kata baju orang koyak rabak, tapi tak sedar diri lagi besar rabaknya. Bila mana kesalahan orang terus nampak besar. Sedangkan kesalahan kita sendiri pun kita tak tahu nak perbetulkan.


~ Nampak sangat tidak menghayati prinsip persaudaraan dalam Islam. Itulah.. semua nak jadikan sebab untuk memperjuangkan benda yang sia-sia. Semua nak perjuangkan norma manusia. tapi, ada tak perjuangkan kebenaran dalam al-Quran. Hukum yang bagus untuk diri sendiri, ambik dari Quran, bila tak sesuai, sisih.. Nah.. Apa erti perjuangan kita ini jika mengambil sebahagian dan membuang sebahagian?

~Kononnya nak berceramah agama.. tapi isi nya langsung tak mencerminkan kebenaran. Hati-hati, jangan berhujah mengikut hawa nafsu.

~Lebih-lebih nak bukak aib orang.. Ini part yang paling kita suka. Kita paling suka menyelak kain saudara kita sendiri kerana diri kita ini sendiri dah telanjang oleh dunia.



~ Kata nak ceramah, tapi buka pekung orang.. Kan tak baik..lebih baik kita diam. Dan berikan teguran secara terbaik. Bukan untuk menyakitkan hati.

~So..jaga lidah dan perbuatan. Biar seiring dengan jalan yang indah ini.

~Ambil ini .. kata-kata dari lidha manusia agung untuk pedoman semua..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda pasti mahu membaca ini

Related Posts with Thumbnails