Cari Blog Ini

Selasa, 24 Mei 2016

SELAMAT HARI GURU 2016 : GURU PEMBINA NEGARA BANGSA



~Masih tak terlewat lagi nak mengucapkan



                  SELAMAT HARI GURU 2016

 kepada semua insan yang bergelar guru di mana-mana sahaja berada di segenap pelusuk negara Malaysia khasnya.

~Hari guru di Malaysia disambut pada 16 Mei pada setiap tahun bagi memperingati guru-guru yang telah menyumbang khidmat bakti mereka di seluruh tanah air. Bagi dunia, satu ketetapan telah ditentukan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Besatu (PBB) pada tahun 1994 iaitu pada 5 Oktober.

~Ucapan ini tidak terhad kepada guru-guru yang mengajar di sekolah-sekolah sahaja, tetapi merangkumi rakan-rakan guru-guru yang telah meninggalkan alam perguruan sama ada sudah berpencen atau pun yang telah pergi meninggalkan kita buat selamanya. Juga kepada rakan-rakan guru yang tidak berkhidmat di sekolah seperti rakan-rakan yang berkhidmat di Pejabat Pendidikan Daerah, Jabatan Pendidikan Negeri dan juga Kementerian Pendidikan Malaysia, di Institut Pendidikan negara, dan di mana-mana jua serta tidak dilupakan rakan-rakan yang membantu guru-guru ini seperti "cheif clerk", pembantu makmal dan seluruh warga sekolah.

~Ikhlas dari sudut hatiku menerima ilmu guru-guru yang pernah mendidik aku sehinggalah sekarang. Walau beronak berduri, sudah pasti ilmu yang dicari tidaklah disia-siakan. Biarpun terpaksa menuntun jalan yang berliku, guru tetap mencari seribu satu jalan bagi membantu menyelesaikan persoalan yang berselirat yang membungkam dikalbu pelajar.

~Ini adalah tahun ke 7 aku dalam bidang perguruan. Dan ini adalah stesen yang ke 4 setelah 7 tahun dalam perkhidmatan. Stesen yang sekarang (S.M.K Seri Setia) merupakan stesen yang terlama buat setakat ini dalam perkhidmatan aku.
( 2009-2010 ~ S.K Long Busang Belaga (2 tahun);  2011 ~ S.K Long Sepiling (6 bulan); 2011 - 2013 ~PPD Baram (2 tahun) dan 2013 - sekarang ~ S.M.K Seri Setia, Kuching))

~Kemungkinan, inilah stesen terakhir aku sebelum bersara dari bidang keguruan. Tapi, masih lagi jauh perjalanan menuju kepada alam bersara. 28 tahun perlu dihurung untuk menghabiskan sisa-sia perkhidmatan. 

~Terima kasih kepada semua guru yang pernah mendidik dan membimbing aku sehinggalah aku menjadi diriku yang sekarang terutamanya idola kerinduan , "RASULULLAH S.A.W.".. kerana dengan limpah ilmu dan nasihat baginda, aku menjadi diriku yang sekarang.

~Ucapan terima kasih juga tidak terhingga kepada kedua ibu bapaku sebagai guru pertama aku yang telah mendidik untuk menjadi insan yang berguna. Kalau bukan hasil dari didikan mereka, sudah pastinya aku akan menjadi orang yang hidup merempat dan tidak berguna.

~Ucapan yang tidak terhingga terima kasihnya juga ditujukan khas kepada semua guru-guruku di Tadika St. Jude, Kuching (1990), SRB St. Joseph Kuching (1991-1996), SMB St Joseph Kuching (1997-2001), Kolej Matrikulasi Labuan 2002-2003, Universiti Malaysia Sarawak (2003-2006), IKMAS (2006), Institut Perguruan Batu Lintang (2008), Universiti Sains Malaysia (2012), Open University Malaysia (2013-2015) dan semua guru yang pernah mendidik aku secara langsung atau tidak dalam perkhidmatan dan juga akademik ini.

~Ucapan terima kasih yang tak terhingga kepada semua guru-guru silat yang pernah mendidik aku sehinggalah menjadi aku sekarang terutamanya kepada Cikgu Kasim Bin Samat (Sabah) dan semua yang pernah mendidik gerak langkah sehingga buka langkah. Bukan mudah nak mengingati dan menamai semuanya tetapi, ajaran kalian semua masih kekal dalam ingatan.

~Akhir kalam... selamat hari guru juga kepada isteri yang tercinta.. ibu kepada anak-anak aku, pelengkap rusuk kiri dan juga suri kepada rumah tangga kami.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

UJIAN ALLAH ITU PASTI (2)

  Assalamualaikum dan salam Sejahtera; ~Kadang-kadang kita ini merasakan masalah orang, Adalah masalah mereka. Dan paling-paling pun, bolehl...