Cari Blog Ini

Selasa, 13 Februari 2018

Kembara 2018 (Alam Manusia dan Sekeliling)


Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca yang budiman. Syukur dipanjatkan kepada Allah s.w.t. kerana dengan limpah dan rahmatNya yang tidak terhingga, jari ini mula berketik semula di keyboard computer riba aku. Setelah sekian lama mendiam dan terus terbuai oleh permainan dunia, maka hari ini baru berkesempatan mencoretkan kata-kata.




Tiada kata-kata yang terindah melainkan yang biasa-biasa sahaja. Tiada ungkapan puisi bermadah, Cuma kata-kata yang biasa-biasa sahaja. Semoga kita semua beroleh kebaikan dari setiap apa yang kita lakukan. Dan yang paling penting, semuanya mesti kerana Allah taala jua.

Permulaan tahun 2018 agak menarik dan bersemangat juang yang tinggi. Namun, setelah beredarnya Januari dalam kalendar 2018, episod di dalam bulan Febuari agak sadis dan menyakitkan hati. Benar apa yang dikata, bila benci menguasai diri, semua yang dilihat jadi serba tak kena. Semua pekara yang kita lakukan akan jadi isu kepada sang pembenci. Lagi-lagilah banyak “batu api” @FireStone yang menjadi abu dalam sekam yang mengeruhkan lagi hubungan. 

Kadang-kadang menghina mencaci dalam keadaan terhormat. Memberi arahan tidak kena pada tempat. Buku dan panduan jadi pegangan. Al-quran dan As-sunnah dibiar berhabuk tidak diendah. Sikap manusia bila memegang kuasa. Lupa daratan, lupa tempat berpijak. Tak semua orang boleh diauta sana sini. Beringat sebab kita pasti akan mati. Pangkat dan jawatan pasti ditinggal. Hanya doa anak yang soleh, amalan yang diamalkan dan sedekah sahaja yang mampu menjadi peneman diri di dalam kubur yang sepi.


Barangkali yang bertakhta dan berkuasa tidak ingat dirinya siapa. Lupa akan kedudukannya bahawa pinjaman semata-mata. 5-6 tahun bersara lah jua. Pada ketika itu, barulah dia sedar. Rupanya jawatan hanya di situ sahaja. Hujung-hujung, orang lupa. Sekarang “penjilat” sedang bermadah helah. Sekali dah bersara, mereka itulah jadi tunjang kepada penghinaan lepas bersara.

Sebab itulah, kita sebagai orang biasa, rileks-rileks sahaja. Buat semua kerja dan patuhi segala arahan. Biarpun merepek. Walaupun nampak macam prejudi, kekalkan momentum kerja. Tingatkan usaha. Kerana penilai kita bukan pentadbir, tapi Allah jua. Andaikata, markah diperolehi rendah, kita redha kerana kita tahu PENILAIAN MEREKA SANGAT LEMAH. Mereka hanya boleh mendustakan markah kita, namun jangan lupa, apa yang mereka lakukan, pasti dapat pembalasan setimpal di akhirat.

Sebab itu juga, konteks bekerja mesti lillahitaala. Ikut semua arahan bukan beerti kita menurut mereka. Kita ikut arahan sebab kita memang bekerja ada peraturan yang perlu diikut. Buat ajalah. Biarlah mereka “melalak melolong”. Bukannya apa pun. Rezeki Allah Maha Luas. Bukan ini sahaja bidang kerja yang boleh kita capai. 9/10 rezeki itu datang dari peniagaan.



Lepas ni kita teruskan hidup. Dan berusaha menjadi yang terbaik. Motivasi untuk diri sendiri supaya tidak merungut jika berhadapan dengan “manusia jadian” ini. Tak perlu marah-marah. Tak perlu emosi dalam hadapi situasi ini. Serahkan pada Allah untuk apa-apa juak keadaan yang bakal mendatang. Sebab itu sentiasa lapangkan hati.

Ini rungutan dan juga motivasi aku sendiri. Bukan senang nak bantu orang. Jalan mujahadah lagilah berliku. Orang sana-sini jadi penghalang.

Selamat datang tahun 2018. Semoga tahun ini membawa rahmat dan berkat kepada aku dan keluarga. Semoga banyak perubahan bakal diperolehi. Semoga beroleh rezeki yang melimpah ruah. Semoga beroleh anak-anak yang soleh. Semoga semakin ramai hafiz dan hafizah di dalam keluarga,

Tahun 2017 dah berlalu, April dan Disember 2017 menyaksikan pasangan kembar lahir. Bagi aku, kembarlah. Lahir tahun yang sama. Tapi bulan yang berbeza. April 2017, aku dikurniakan puteri Mufeeda Khaira Hanini Binti Muhammad Khawar Hezazy yang dilahirkan ummienya, Dayang Khalizah Binti Awang Batu dan putera Muhammad Khairy Hejazi bin Muhammad Khawar Hezazy pada 22 Disember 2017 oleh ibunya Siti Aminah Binti Yusof. Semoga keduanya mejadi “hafiz dan hafizah” yang taat dalam beragama.

Syukur kerana Allah telah memberikan rezeki yang tinggi nilainya.....

Tahun ini sehingga 2020, KPI silat akan dijaga dengan sebaik-baiknya. Sebab bercadang nak "step down" untuk beri peluang orang lain. Kalau masih diperlukan kudrat, insya Allah masih berbakti. Kalau orang tak perlu, kita undur diri dengan terhormat. Insya Allah.



Perjalanan tahun ini bakal jadi medan pertarungan yang sengit untuk aku. Tahun ini akan lengkaplah kitaran setahun masuk dalam alam poligami. Usia perkahwinan kedua bakal berusia setahun. Alhamdulillah.. kalau nak tahu bagaimana kami dalam poligami, aku habaq mai. Semua ok jak. Tiada apa-apa masalah yang timbul. Tiada pertengkaran. Tiada rungutan. Jika ada pun, mungkin salah faham sahaja. Tapi, insya Allah disegerakan untuk cari jalan penyelesaian. So, kalau nak tahu lebih mendalam, jum POLIGAMI sama-sama. Tapi POLIGAMIlah untuk mencari cinta Allah. Jangan POLIGAMI cari bala Allah. Dan seks bukan jadi tujuan dalam POLIGAMI. Orang tak poligami pun “makan luar”. Lagi hebat berskandal. Sampai cerai berai. Mintak simpati sana sini. Menjaja agama untuk kepentingan diri dan nafsu. So, biarlah orang beramal dengan cara sendiri. Asalkan masih dalam syariat agama, Alhamdulillah. Andai tersalah kata dan perbuatan, tegurlah. Dan jangan menegur dengan kasar dengan mengandai kerja dakwah itu haruslah tegas. Tapi tegurlah dengan berhemah. Semoga dengan berhemah, hati-hati pun jadi lembut untuk pasrah.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

UJIAN ALLAH ITU PASTI (2)

  Assalamualaikum dan salam Sejahtera; ~Kadang-kadang kita ini merasakan masalah orang, Adalah masalah mereka. Dan paling-paling pun, bolehl...