Cari Blog Ini

Sabtu, 25 Julai 2009

Catatan III

Salam kerinduan dari kejauhan..
Syukur kehadrat Allah s.w.t..kerana dengan izinNya, aku berupaya untuk mencoretkan kata-kataku lagi dalam laman blog ini. Walaupun post nya nanti agak delay, tapi, ini adalah catatan dalam kehidupan aku sehari untuk tatapan semua yang membacanya.
Sukan..itu akan jadi kegemaran anda semua khas para-para guru yang bakal ditempatkan di pedalaman kelak. Kerana inilah hiburan yang paling berfaedah disamping boleh merapatkan lagi ukhuwwah sesama guru di pedalaman kelak. Aku mula berkecimpung dalam sukan badminton sejak dari sekolah menengah dulu. Tapi sekarang makin aktif sejak di postkan di hulu-hulu begini. Inilah cara aku membuang masa dengan gerakan berfaedah. Aku beroleh ketenangan dan juga kegembiraan sekaligus. Kalah dan menang menjadi adat permainan. Jangan takut mencuba dan bermain.
Ada lagi yang seronok dibuat jika tidak minat bermain dan bersukan. Berkebun. Itu juga salah satu aktiviti yang berfaedah bagi mengisi masa yang terluang pada sebelah petang. Berkebun boleh dapatkan hasil pada satu hari kelak. Kalau tak mahu jugak, duduklah dirumah. Semak buku latihan. Fikirkan apa yang hendak diajar keesokkan harinya. Tak pun. Tidur saja. Terpulang pada anda mengisi masa yang terluang.
Tak pun cuba aktiviti-aktiviti yang biasa dibuat orang kampong. Menjala ikan ka, berperahu ka. Macam-macam aktiviti boleh dibuat jika kita benar-benar mahu mengisinya. Tepun dada, Tanya selera anda. Mahu tak mahu. Itu saja yang tinggal.
Petang tadi aku main badminton dengan rakan-rakan guru yang lain dan juga dengan orang kampong. 2 game aku main. Partner dengan Amai Li (Bapa kepada Li. Panggilan orang Kenyah kepada seseorang) lawan dengan Cikgu Saiful-Cikgu Faizal dan juga Cikgu Fadhillah-Amai Dorothy. Menang jugak akhirnya. Lama dah tak merasa kemenangan.
Mungkin sabtu depan aku akan kuar pergi kilang. Nak telefon dengan yang tersayang..my beloved mother n father..rindu woo..dan juga..dengan yang di***ngi selalu……..
Pembelajaran dan pengajaran hari ini pulak..aku dah mencapai kepuasan mengajar matematik tahun 3 bila 14 dari 15 pelajar yang kurang bijak dalam sifir 2 dan 3 dapat jawap soalan matematik aku. Hehe..majoriti dapat 15/15 dengan menggunakan kaedah garisan yang aku ceduk dari internet waktu cuti lepas. Alhamdulillah. Sekarang focus aku untuk mengendalikan sifir 4 dan 5 untuk pelajar kumpulan C ni. Kumpulan A dan B dan boleh mendarab walaupun salah. Yang penting konsep darab yang paling asas.
Yang paling tension sikit, mengajar murid-murid tahun 1 subjek sains tadi. Agak susah kerana confius dek warna@colour dan bentuk@shape yang mengelirukan. So, esok aku akan gunakan kaedah drilling. Aku target semua 90% dapat memahami dan hafal warna dan shape sebelum aku buat differentiate between objects.
Science for year 3, aku dapat buat inferences melalui observing aku, pupils can answer my verbal questions. Tapi tak tahulah bila masuk dalam penulisan nanti. Harap-harap aku dapat mengajar esok dengan lebih dari hari ini.Krew TV9 datang ke Long Busang hari ini. Aduh..aku kena prepare for surprise matter esok.bimbang depa akan menerpa ke kelas dan buat shooting.

p/s: aku rindu dengan masakan ibuku..
07/07/2009

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

UJIAN ALLAH ITU PASTI (2)

  Assalamualaikum dan salam Sejahtera; ~Kadang-kadang kita ini merasakan masalah orang, Adalah masalah mereka. Dan paling-paling pun, bolehl...