Cari Blog Ini

Sabtu, 25 Julai 2009

Catatan hidupku II

Salam dari kejauhan..
Hari ini, ana semacam kecundang dengan perasaan rindu yang tidak bertepi kepada ibu dan juga ayah aku yang berada di kejauhan. Yang dapat aku lakukan pada saat dan ketika ini, Cuma doa yang dapat aku panjatkan kepada Allah agar kedua-dua mereka sihat dan sama-sama merindui aku di sini. Ini adalah dugaan yang paling besar sepanjang aku di Long Busang ini. Aku tidak kisah dengan perjalananan yang jauh dan memenatkan. Aku cuma risaukan kesihatan kedua orang tua yang aku cintai lebih dari segalanya. Aku cuma mampu berharap dan terus berharap kepada Allah s.w.t agar keduanya sihat dan dilimpahi rahmat kasih saying dariNya. Huhu..betapa aku rindu…
Dalam keadaan yang paling kritikal seperti sekarang ni, satu panggilan telefon saja boleh mengubati segala rindu yang amat ni. Cubalah ada line telefon kan..huuhuu..
Aku pasrah..jalan kedua adalah munajat kepada Allah..aku sering melambatkan pergerakan dalam solat wajib agar aku peroleh kekhusyukkan yang dapat mendamaikan keresahan yang bertandang. Itulah ubat yang paling mujarab bagi aku sekarang ini. Ditambah lagi dengan ayat-ayat cinta Allah kepada umat Muhammad, yakni al-quran, menjadi pengubat rindu aku pada mereka. Dan yang paling obvious sekali yang aku buat adalah menyibukkan diri dengan aktiviti-aktiviti sekolah. Dengan ini, dapat juga aku meringankan sedikit beban yang aku pikul sekarang ni.
Lepas ini, aku akan buat penyelesaian kepada cara mengajar murid-murid yang berkesan bagi matapelajaran sains dan matematik. Sekarang ni, aku masih tersekat di bab PENDARABAN bagi murid tahun 3. Aku tidak dapat berganjak jika 50% murid masih tidak menguasai asas pendaraban. Tapi, kalau dah mencapai 75% menguasai, bolehla aku beralih ke topik bahagi pulak.
Masalah utama dalam menulis lesson plan adalah kekurangan tempat pada ruang yang disediakan. Buku perancangan pengajaran yang terbaru ni agak ringkas dan sudah mempunyai hari yang tercatit di atas kanan muka surat tersebut. Maka semua pengajaran pada hari tersebut akan diringkaskan pada satu muka surat sahaja. Jadilah lesson plan Sains aku seperti berikut:
THEME:
LEARNING OBJECTIVES:
LEARNING OUTCOMES;
AVA:
ACTIVITIES:
REFLECTIONS;
Ruangan yang terhad itu menyebab aku memendekkan bentuk lesson plan yang time kat Institut dulu panjang sampai 2-3 page. Ini dinamakan proses penyesuaian.
Kepada guru baru yang bumiputera, silalah mendaftarkan diri anda sebagai ahli KGBS, iaitu Kesatuan Guru Bumiputera Sarawak atau Sarawak Teacher Union (STU). Sambil-sambil itu, hayati lagu Pendidik Bumi Kenyalang..

p/s: Aku rindu…..
06/07/2009

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

UJIAN ALLAH ITU PASTI (2)

  Assalamualaikum dan salam Sejahtera; ~Kadang-kadang kita ini merasakan masalah orang, Adalah masalah mereka. Dan paling-paling pun, bolehl...