Jumaat, 31 Julai 2009

Layakkah aku menjadi seorang guru..

salam..

Mungkin provokasi dan mungkin ada kebenarannya..itu memang lumrah temuduga SPP..2 hari lepas, aku kena marah habis2 oleh penemuduga sebab menyokong PPSMI. Lantaran itu, aku terus dihujani pelbagai persoalan yang aku rasa terlalu mencabar emosi aku sebagai anak pejuang.. Bapa saudara aku terkorban kerana mempertahankan Sarawak dari penjajahan British pada satu ketika dahulu. Orang Sarawak yang tidak mengenali Rosli Dhoby,bukanlah boleh digelar orang Sarawak jika tidak kenal akan pejuang ini.

"Kamu ni orang Melayu ke?." "Kamu ni tak tahu malu ke mengaku melayu tetapi mengkhianati bangsa..pengkhianat.." "Layakkah kamu menjadi seorang cikgu?"

Saya orang melayu..tapi kalau saya terlalu memperjuangkan bangsa melayu, bagaimana dengan nasib bangsa lain yang sedang berpaut pada kapur dan papan hitam yang sedang saya ajar ni? Saya orang melayu yang memperjudikan diri mengajar di tanah asing yang kebanyakkannya orang melayu sendiri tidak sudi hendak pergi tetapi mengharapkan undian mereka untuk menang di kawasan parlimen masing2 untuk menang dan memerintah kerajaan..jadi menteri. Sapa yang lantik anda, orang bukan melayu jugak.

Saya malu mengaku diri saya melayu andainya saya gagal menghadirkan diri ditempat yang sepatutnya saya mengajar. Dan paling saya benci, adalah orang melayu yang guna kabel dalam kementerian untuk mintak pindah sedangkan ramai lagi cikgu lain yang perlu pindah ke tempat lain dan lebih memerlukan daripada cikgu melayu yang manja. Saya benci pada orang yang pindah tak ikut prosedur dengan menggunakan kabel.. Itu tidak adil dan pekara itu saya yakin Allah akan tunjuk kepada bangsa lain. Apa nak jadi dengan orang melayu? Saya malu dengan melayu yang manja dan lemau macam ni. Sebab itu melayu tidak pandai cakap bahasa orang lain. Asyik terperuk dengan kemelayuannya.. Saya tidak mengkhianati bangsa saya, saya cuma menjadi guru kepada bangsa yang berpaut pada ilmu saya. Tapi siapa yang meletakkan saya di pedalaman kalau bukan orang melayu?? Saya anak pejuang fan saya akan terus berjuang demi agama bangsa dan negara..saya lebih mencintai agama saya daripada bangsa saya.

Ya..saya tidak layak menjadi seorang guru.. sebab sy tidak dilahirkan terus memegang kapur dan menulis di papan hitam. Tapi saya sedang belajar menjadi seorang guru. Guru yang mengajar tanpa mengira nasib dan keselamatan diri yang belum tentu mendapat perhatian daripda kerajaan kerana terlalu jauh di pedalaman sehingga langsung tidak dapat dihubungi.. Sehingga saya sakit saya kena bergantung harap pada talian hayat yang agung..Allah s.w.t. Saya tidak layak menjadi seorang guru sebab saya pada asalnya adalah seorang manusia yang Allah lantik menjadi seorang guru untuk meneruskan legasi dakwah rasulullah s.a.w.. Saya bukan mengajar kerana saya ditempatkan oleh kerajaan di sana, tapi saya yakin ini semua pekerjaan Allah supaya saya bekerja hanya untuk Nya bukan kerana gaji!!!!

Saya bodoh dan tidak berpengetahuan tinggi sebab saya duduk di pedalaman yang kerajaan sendiri tak ambil peduli akan nasib bangsa ini. Tidak ada line talifon, tidak ada kemudahan asas seperti elektrik, air yang bersih. Tidak ada kemudahan jalanraya..hatta klinik pun satu haram tak ada. Apa tah lagi benda yang berteknologi seperti internet..semakin bertambah kebodohan saya yang tidak ada pengetahuan am macam tuan haji yang duduk di bandar, yang hidup mewah di dalam air-con, berkereta mewah, yang segala-galanya ada. Sebab itu semakin bertambah kebodohan saya. Sebodoh-bodoh saya, saya masih tahu akan nilai murni cinta kepada negara. Kenapa saya katakan cinta kepada negara, kerana setakat ini, 7 bulan sudah berkhidmat di Long Busang, tidak pernah saya merungut sehingga tuan haji mengatakan saya ini tidak layak menjadi guru. Susah payah saya mengajar kaum kenyah dan penan pandai membaca dan cintakan negara di panggil cetek? Sedangkan kalau ada melayu lain sudah akan mengatakan mereka ni bodoh.. Salah siapa kalau mereka tidak pandai membaca? Salah guru yang tidak mahu mengajar selepas di posting ke tempat pertama. Pindah..menyusahkan kami yang menggantikan masa guru tersebut.

p/s: aku dihalau terus dari interview

2 ulasan:

  1. jadilah guru yang berkhidmat kerana redha Allah..jgn kerja kerana kata-kata manusia..guru adalah kerja yang baik..teruskan usaha untuk menjadi guru yang akan melahirkan pelajar yang berguna..buktikan bahawa anda layak untuk menajdi guru...Allahuakbar...

    BalasPadam
  2. itu lah jawapan ana kepada tuan haji penemuduga SPP..terus kena halau dari interview..tapi dah sah lantikkan..kuikui

    BalasPadam

Anda pasti mahu membaca ini

Related Posts with Thumbnails