Jumaat, 31 Julai 2009

Tips2..

Salam..

Prinsip hidup aku adalah sentiasa menjadi pendengar yang terbaik..bila kita lebih banyak mendengar, kita akan mudah memahami daripada banyak bercakap. Sedangkan Allah ciptakan semua deria manusia itu berpasangan kecuali lidah. Hikmahnya, supaya kita lebih banyak memerhati, mendengar, melakukan kerja daripada banyak bercakap.

Bila hendak bercakap hendaklah jujur dan ikhlas. Kerana kalau kita dipercayai, segala apa yang dibuat menjadi sensasi. Orang menjadi percaya pada kerja kita. Orang mengkritik pun kerana menasihati. Bukan mengeji. So, banyak2kan diam daripada bercakap. Bercakap jika perlu. Teladani sifat rasulullah s.a.w. Banyakka bekerja daripada bercakap.

Dan bila bercakap, biarlah kerana kebenaran. Tapi bila melibatkan aib orang, hindarkan mengumpat. Jangan mengumpat...nanti kena balik kat kita. Dan siapa suka kena umpat? Mesti tak suka. Kalau tak suka diumpat, jangan kita mulakan mengumpat.

Politik kerja pulak, ikut saja selagi betul. Kalau salah, jangan terus boikot. Gunakan cara yang terbaik untuk menegur. Kerana yang membezakan kita dengan orang yang lebih berusia adalah pengalaman. Mereka tahu apa yang kita tidak tahu. Dan juga, jangan terlalu melulu dan menjadi 'pak turut'. Orang macam ni memang tak tahu bila betul atau salah. Main redah je.

Sebelum mengajar..mulakan pagi itu dengan bacaan al-quran terutamanya doa nabi Musa iaitu "Rabbi syrahli, sodri, wayassirli amri, wahlul ukdatan min lisani yaf qahu qawli.." Kan itu yang terbaik. Lepas mengajar, baca pulak tawakal. Sebelum tidur, baca pulak lagi Quran. Hidup dinaungi Quran memang berkat...

p/s: amalkan solat dhuha..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda pasti mahu membaca ini

Related Posts with Thumbnails