Cari Blog Ini

Sabtu, 10 Oktober 2009

Hari Ini Hari sabtu

Assalamualaikum dan salam sejahtera aku ucapkan kepada semua pengunjung teratak buruk aku lagi hina ini...bagi pelawat yang sudi melawati blog aku ini, jutaan terima kasih aku ucapkankerana sudi menjengah. membaca juga jangan lupa untuk menghayati pengorbanan dan pengalaman guru seperti aku...guru di pedalaman memang agak kurang produktif berbanding dengan guru yang mengjar di luar bandar. Tapi sebenarnya, bukan itu alasan utama untuk tidak menyumbangkan perkhidmatan yang terbaik untuk semua murid-murid kita di pedalaman ini. Mereka telah meletakkan guru-guru ini seumpama cahaya yang bakal menerangkan perjalanan hidup mereka yang berliku-liku.


Bila difikirkan menjadi seorang guru bukan mudah. Ada cikgu yang memandang pencapaian 100% itu adalah perjuangan yang asli yang perlu ada dalam hidup seorang guru. Awas!! anda dah terpesong dengan tujuan utama yang telah dituntut oleh Falsafah Pendidikan Kebangsaan.

"Pendidikan di Malaysia adalah satu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berakhlak mulia, bertanggungjawab, berketrampilan dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara."

Kalau hanya mementingkan pencapaian 100% dalam akedemik, anda tersilap dalam percaturan. Perjuangan..tidak mementingkan pencapaian 100% kerana tidak semua murid anda adalah 100% sempurna!! anda tersilap dalam memberi pandangan. Maka, selayakmya, anda kaji kembali, apakah FPK yang kita junjung dalam konteks mengjar sehari-hari.


Ada murid kita yang tidak pandai dalam akedemik, tetapi pandai dalam bidang vokasional seperti pertukangan. Dalam konteks ini, kita HARUS mengembangkan potensi murid-murid kita dalam bidang ini supaya emosi meraka tidak terjejas dan perkembangan diri mereka akan selari dengan apa yang mereka minati. Sekali lagi..bukan sekadar pencapaian akademik yang kita mahukan dari murid kita..yang penting, bagaimana mereka hendak menjadi MANUSIA yang perlu kita tekankan dalam mengajar..mungkin ada yang tidak mengajar di pedalaman seperti aku dan guru-guru lain kata, yang penting...AKADEMIK..hmm..sebab itulah juga, semakin hari murid-murid kita semakin hilang rasa hormat pada kita..kita hanya akademik..tidak ajar AKHLAH TERPUJI...

Kenyataan yang telah mengusik hati aku untuk melemparkan pandangan sinis kepada beliau kerana beliau telah menghina seluruh guru-guru di pedalaman yang bersabung nyawa untuk sampai ke sekolah demi mendidik anak bangsa!! Sungguh bangsat kenyataan yang telah beliau keluarkan..kalau berani, anda dipersilakan untuk mengajar di tempat aku dan PASTIKAN pencapaian akademik anak-anak Kenyah dan Penan di sini 100% tanpa gagal..

Bercakap biarlah ambil kira hati dan perasaan orang. "Perasan berjuang!!" . Bagi aku, aku SALUTE sangatlah dengan orang yang berani berjuang di pedalaman tanpa mengira nyawa dan penat lelah. Sudah aku siarkan post-post terdahulu mengenai kesusahan dan kepayahan guru-guru di sini. So, hayati.. Post aku di facebook cuma menuntut masyarakat di Kampung-kampung pedalaman untuk menghayati sejenak kepayahan kami, bukan untuk disanjung ku katakan..tapi, biarlah penghormatan..itu jak..ada minta lebih??

So
, hayatilah jangan cemuhi..apa yang ingin aku lahirkan di sekolah aku sekarang ini, MODAL INSAN yang bertepatan dengan kehendak Allah..negara kita Malaysia..

p/s: tErHina denGan KEnYataaN SiNiS Guru yang mengajar di BaNdAr Sana

UJIAN ALLAH ITU PASTI (2)

  Assalamualaikum dan salam Sejahtera; ~Kadang-kadang kita ini merasakan masalah orang, Adalah masalah mereka. Dan paling-paling pun, bolehl...