Cari Blog Ini

Khamis, 19 Ogos 2010

Catatan 9 RamADHAn ~

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua bloggers. Kepada yang beragama Islam, selamat menjalani ibadah puasa untuk tahun 1431H. Dan andainya, andai ini adalah ramadhan terakhir bagi kita, pastikan ianya ramadhan yang akan mengekang kita dari terbakar oleh NERAKA lantaran kejahilan kita selama ini. Gunakan kesempatan ini untuk memperbaiki diri, bermuhasabah diri daripada segala kealpaan, bermunajat pada sebelah malamnya, merintih memohon keampunan dan kasih saying Allah taala dan laksanakan ibadah-ibadah sunat seperti bertaddarus, beriktikaf di rumah-rumah Allah dan juga berterawih secara berjemaah. Semoga ramadhan al-Karim ini menjadi medan pembersihan diri daripada PENJAJAHAN HATI oleh SYAITAN DAN NAFSU.

~Setiap kesulitan pasti ada jalan keluar darinya. Jadi carilah jalan penyelesaian masalah-masalah hati yang penuh dengan perasaan DENGKI. Berubahlah kerana perubahan akan memangkin jalan menuju ke syurga. Dengarlah wahai hati…

~Sesungguh aku mengkagumi SALLAHUDDIN AL-AYUBI.. Seorang pemerintah yang penuh rasa rendah diri. Biarpun dunia di tapak kakinya, tapi beliau tetap dengan sikap merendah diri. Cemburunya aku terhadap keperibadian beliau. Walaupun dunia ditangannya, tetap meninggalkan dunia tanpa sesen duit untuk dipusakakan kepada anak-anaknya. Bila lagi aku hendak menjadi sepertinya.? Dan mampukah aku menjadi sepertinya?

~Hujan adalah bukti rahmat Allah kepada semua makhluknya. Kalau hujan itu turun bukan pada masanya, beerti ada lagi makhluk Allah lebih memerlukan hujan ini lebih daripada manusia. Sebaliknya, bersyukurlah dengan rahmat Allah ini. Jangan mengeluh tetapi berusahalah mengambil iktibar dari rahamt Allah.

~Dah 9 Ramadhan berlalu. Di manakah tingkatan puasa kita sekarang? Puasa orang awamkah, puasa para alimin kah, atau puasa para tabiin? Sudahkah kita tinggalkan amalan mengumpat, mengadu domba kita? Kalau belum, beerti puasa kita masih belum dapat melatih diri kita menghindari daripada memakan daging SAUDARA kita. Mendiamkan diri, banyakkan berzikrullah adalah baik daripada bercakap benda yang sia-sia. Cubalah banyak bertindak daripada banyak bercakap. Allah menjadikan 2 hidung supaya lebih banyak menghela nikmat-nikmat Allah, 2 mata supaya banyak melihat dan mengamati kejadian alam, 2 tangan dan kaki untuk mempercepatkan diri mengerjakan amalan ibadah kepada Allah, otak kepada 3 bahagian yang besar dengan jutaan sel-sel menghubungi diantara satu sama lain supaya sentiasa berfikir akan kejadian yang indah ini, tetapi Cuma 1 hati dan juga satu mulut.. Mengapa begitu sekali ciptaanNya yang Maha Berkuasa? Fikirkanlah, 1 mulut supaya kurangkan bercakap, banyak berfikir. 1 hati supaya sentiasa hati itu hanya diserahkan kepada Allah dalam ibadah.

~Aduhai susahnya hendak bermujahadah. Hanya orang yang benar-benar memahami hakikat keindahan syurga dan keperitan neraka sahaja yang mampu mengamati perjalanan yang sukar itu. Pengakhiran jalan mujahadah adalah SYURGA nan abadi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

UJIAN ALLAH ITU PASTI (2)

  Assalamualaikum dan salam Sejahtera; ~Kadang-kadang kita ini merasakan masalah orang, Adalah masalah mereka. Dan paling-paling pun, bolehl...