Khamis, 5 Ogos 2010

MeRaPU LagI..


Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua.. Khas tatapan kepada peminat setia blog ini, isteri tercinta, Dayang Khalizah Binti Awang Batu. Yang sentiasa mengikuti perkembangan blog ini. Semoga dengan sedikit perkongsian ilmu dari blog ini, maka semua kita beroleh manfaat darinya.

~ Topik hari ini: Aku MErapU LaGi..

~Perasan kah kita bahawa semakin kita mendedahkan aib manusia, semakin teruk gejala-gejala sosial akan berlaku? Seolah-olah bagaikan ‘kudis buta, semakin digaru terasa sedap, semakin digaru semakin berjangkit’. Ya.. saban hari kes anak luar nikah, buang anak, dan yang sewaktu dengannya dipaparkan di media masa. Dengan penyebaran berita ini, adakah ianya semakin berkurangan??

~Media bersifat memberi info dan juga media bertujuan untuk memberi faedah kepada golongan tertentu. Media massa juga memberi suapan berita yang MENARIK. Dan juga, sedikit sebanyak kesedaran boleh timbul. Masalahnya, adakah MASALAH ini selesai?

~Mengapa pekara seperti ini berlaku? Mungkin kebanyakkan kita akan menunding jari di antara satu sama lain. Ibu bapa menunding jari kepada guru. Guru akan menunding jari pula kepada media. Dan yang sewaktu dengannya. BERHENTI menunding!! Pandang pada cermin, itulah biasan diri kita. Kita tetap kita. Semua bertanggungjawab ke atas diri masing-masing. Dan ungkapan paling mudah, ‘Kubur kita lain-lain’.

~Sebelum masuk ke alam kubur, apakah persediaan kita pula? Adakah kita bersedia untuk disiksa oleh Malaikat-malaikat Allah? Adakah kita mampu menjawab semua persoalan yang bakal dikemukan oleh Malaikat-malaikatNya? Kalaulah di dunia, kita semua mampu menjawab dengan merujuk ke buku-buku atau pakar rujuk. Kalau di akhirat? Kita bersendirian. Tiada isteri, suami, anak, ibu, ayah dan sahabat.

~Masalah seperti ini bermula dari ketahanan diri remaja. Bagaimanakah asuhan ketika usia mudanya. Kerana rata-rata masalah sosial ini berlaku kepada remaja berumur 15 – 23 tahun. Semuanya pelajar yang masih bersekolah atau yang masih menjadi mahasiswa dan mahasiswi.

~Semua ingin bercinta. Disebabkan rasa cinta, kita menjadi leka. Bagaimanakah kita melakukan ibadah kepada Allah dalam masa yang sama kita menderhakaiNya? Bagaimanakah boleh kita menggumpul 2 pekara dalam satu masa. Jahat dan baik bersatu di dalam hati? Kalau kita masih melakukan maksiat kepada Allah, beerti solat kita masih belum cukup sempurna. Sedangkan para wali-wali Allah sehingga akhir nyawa mencari kesempurnaan solat.

~Usia remaja adalah usia EMAS bagi semua manusia. Di sana, kita akan mengenali pelbagai ragam dan karenah manusia. Macam-macam yang bakal kita tempuhi. Pelbagai.. kalau aku tulis semua keseronokkan dunia ini, memang tak habis sampai subuh esok. Bosan pulak nanti baca.

~Aib manusia ini adalah sesuatu yang patut kita tidak sebarkan. Patut dijadikan pengajaran hanya pada diri. Sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda, “ Allah akan menutupi aib engkau di Yaumul Mahsyar jika engkau menutupi aib manusia di bumi”.

~Aku yang meraPu..KebosaNan…~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda pasti mahu membaca ini

Related Posts with Thumbnails