Cari Blog Ini

Ahad, 10 Oktober 2010

Kebahagiaan yang hakiki

Salam kepada semua pembaca.. Terima kasih kepada yang meninggalkan komen disisi kotak. Penulisan memerlukan idea yang kritis bagi meningkatkan lagi mutu bagi memberi inspirasi yang berguna kepada semua pembaca yang budiman. Terima kasih dan semoga Allah memberikan hidayah kepada kita di atas sedikit daripada penulisan yang tidak seberapa ini.

~' HAkikatnya bahgia itu, adalah ketenangan, bila hati mengingati Tuhan..' sedikit daripada bait lagu UNIC, Hakikat Bahagia. Bagaimana persepsi ISLAM berkaitan dengan bahagia? Tak perlu diungkapkan secara umum, biarlah kita sendiri mentafsir erti bahagia... Bahagia bagi seorang IBu.. - Melihat anaknya berjaya.. Bahagia seorang ayah - dapat mengadakan segala-galanya untuk anak-anak. Bahagia seorang anak - berjaya dalam hidup.

~Tapi, berapa ramaikah bahagia jika memberi makan kepada anak-anak yatim? Berapakah ramai yang bahagia jika kebaikkan yang dibuat tidak mendapat puji-pujian dari manusia>? Berapa ramaikan yang bahagia ketika memberikan sedekah tanpa diketahui oleh orang lain? Semuanya bersikap menunjuk-nunjuk dalam amalan kebaikan. Supaya mendapat pujian dari orang. Sedangkan, semakin dipuji, semakinlah riak manusia.

~Bahagiakah bila kita menipu isteri dengan beralasan menjaga hatinya? Adakalanya, penipuaan itulah menderitakan hati setiap insan. Isteri adalah amanah. Jagalah amanah tersebut. Kerana, pada amanah itu, terletak bahagia yang sukar di cari ganti.

~Bahagia sebenar-benar bahagia, hanyalah apabila kita berada di syurga. Hidup di dunia hanya sementara. Biarlah sementara kita menderita. Daripada menderita selama-lamanya. Biarlah beristeri seorang, jika mampu berlaku adil dan membahagiakan rumah tangga. Jangan lantaran mengejar nafsu, semuanya ditinggalkan. Lara.. dah terhantuk baru terngadah..

~Semoga semua berusaha mencari ketenangan yang membahagiakan. Carilah bahagia dalam solat. ..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

UJIAN ALLAH ITU PASTI (2)

  Assalamualaikum dan salam Sejahtera; ~Kadang-kadang kita ini merasakan masalah orang, Adalah masalah mereka. Dan paling-paling pun, bolehl...