Cari Blog Ini

Selasa, 13 September 2011

Demam melanda....

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca yang budiman. Seluas lautan syukur, sedikitpun tidak akan menandingi kehebatan nikmat yang Allah s.w.t kurniakan kepada kita. Sebaliknya kita menjadi derhaka dalam ketaatan kepada Allah. Oleh itu, berhati-hatilah dalam menjalankan sesuatu pekerjaan.

~Selawat dan salam buat nabi junjungan Muhammad s.a.w. Penghulu segala anbiya. Semoga dengan keberkatan ilmu yang telah diturun kepada baginda, dapat menembusi ruang hati yang kian mengeras lantaran kesombongan.

~Demam melanda. Dah masuk 3 minggu demam tok. Mula-mula dengan diarrhea selama 4 hari. Then, selepas 4 hari, demam selesema. Lepas demam selesema, demam batuk gik. Menguji tubuh badan juak, tapi toklah cara Allah menghapuskan dosa-dosa. Janji kita redha dengan penyakit dan sik mengeluh. Banyakkan beristghfar juak. Baruk idup jadi selamat.


~Peluang yang ada, kadang-kadang sik datang selalu. Mun ada peluang yang datang, ambiklah. Mun susah-susah, senang kan dengan isthikarah. Beristhikarah tok mesti jadi sebab kita nanyak dengan Allah terus apa pilihan yang terbaik. Mun x dapat juak, fikirkan hikmah disebalik semua kejadian. Banyak surah dalam al-Quran yang menerangkan, "Apakah kamu tidak berfikir?" Jadi, fikirlah.. semoga dengan berfikir, kita boleh menjernihkan kekotoran hati tok. Kita sik perfect. Kita tok sentiasa mengharapkan Allah dalam segala hal. Ada benar kata orang tua mensia marek, mun susah baruk nak ingat tuhan,. Masa senang lupak dengan tuhan.

~Setiap satu yang kita lakukan kadang-kadang akan memberikan imbalan semula dengan kita. Mun nak yang terbaik, kita kenak bekorban. Mun nak berkahwin, kenak korban duit. Mun nak duit, kenak korban masa. Semuanya memerlukan pengorbanan. Tapi, jangan mengorbankan tubuh badan untuk cinta.!! Menggadaikan maruah untuk mengelakkan lelaki/perempuan tek sik lari dari kita. Mesti sik berkekalan mun sikda ikatan sah disisi agama.

~ Mun berkorban sekalipun, jangan sampey lupak dirik, lupak Allah. Berkorban apa yang patut. Jangan sampey munuh dirik k cinta manusia. Sikda paedah. Mun nak syurga, kenak tinggal dunia. Tapi, dengan dunia ya juak, kita mencari keredhaan Allah. Contohnya, harta kita, sedekahkan pada anak yatim. Mestilah jadi keberkatan dan saham kita pakey ke syurga. Duit ya dunia, sedekah ya akhirat. Kan senang? Tapi, waktu nak ngulo duit, mesti susah. Mikir tok ya, ne ndak alu ikit duit di ulo. Mun difikirkan duit, memanglah kita banyak nak guna. Mun nak molah pahala, mun dapatlah, jangan fikir banyak glak. Polah pa yang termampu. Ya namanya dugaan syaitan. Nah.. Syaitan ya dugaan untuk manusia molah bait. Apa sebab? Sebab, iblis laknatullah berjanji akan menyesatkan anak Adam. Ya janjinya sebelum dihalo dari neraka.

~Batok sik berhenti-henti jak. HuhU...~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

UJIAN ALLAH ITU PASTI (2)

  Assalamualaikum dan salam Sejahtera; ~Kadang-kadang kita ini merasakan masalah orang, Adalah masalah mereka. Dan paling-paling pun, bolehl...