Rabu, 11 Januari 2012

Ingatlah.. Allah Maha Mengetahui Lagi Maha Mendengar

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua bloggers..

~Alhamdulilla, dalam kekangan kerja yang melambak, dapat juak aku mencoretkan sedikit kata-kata buat pedoman kita. Ambil yang baik untuk dijadikan tauladan dan ambilah yang buruk untuk dijadikan sempadan.

~Allah berfirman:  بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

[1]
(Tuhan) Yang Maha Pemurah serta melimpah-limpah rahmatNya. 
[2]
Dia lah yang telah mengajarkan Al-Quran. 
[3]
Dia lah yang telah menciptakan manusia; - 
[4]
Dia lah yang telah membolehkan manusia (bertutur) memberi dan menerima kenyataan. 
[5]
Matahari dan bulan beredar dengan peraturan dan hitungan yang tertentu; 
[6]
Dan tumbuh-tumbuhan yang melata serta pohon-pohon kayu-kayan, masing-masing tunduk menurut peraturanNya. 
[7]
Dan langit dijadikannya (bumbung) tinggi, serta Ia mengadakan undang-undang dan peraturan neraca keadilan, 
[8]
Supaya kamu tidak melampaui batas dalam menjalankan keadilan; 
[9]
Dan betulkanlah cara menimbang itu dengan adil, serta janganlah kamu mengurangi barang yang ditimbang. 
[10]
Dan bumi pula dijadikannya rata untuk kegunaan manusia dan makhluk-makhlukNya yang lain: 
[11]
Terdapat padanya berbagai jenis buah-buahan dan pohon-pohon kurma yang ada kelopak-kelopak mayang; 
[12]
Demikian juga terdapat biji-bijian yang ada jerami serta daun, dan terdapat lagi bunga-bungaan yang harum; 
[13]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan (wahai umat manusia dan jin)? 
[14]


~Allah memerintahkan kita untuk berfikir tentang kejadian kita dengan bersyukur kepadaNYa di atas limpah rahmatNya serta tidak melampaui batas. Beringat-ingatlah selalu. Esok tak selamanya milik kita. Entah esok atau lusa, kita dijemput pulang kepadaNya. Amalan sedekah menjadi sia-sia lantaran mulut yang berbicara berkaitan mengumpat dan mengadu domba.

~Apalah sangat dengan kedudukan jika ia tak menjaminkan aku ke syurga.

~Lantai dan dinding boleh berkata-kata. Aku hairan sikap manusia yang sebegini. Bercerita bagaikan kebenaran itu HAK MUTLAK baginya. Semua manusia silap belaka. Aku ni, cuma pendatang. Bagaikan melukut ditepi gantang. Suatu hari pasti kembali pulang. Bukannya lama, tapi sendawa. Pulangnya nanti, mana mungkin kembali.

~Apalah sangat dengan jawatan..bukannya Imam yang menalkin aku disaat pengembumian jasad aku yang hina ini disebut awalan panggilan JAWATAN, KEMAHUAN, dan sebagainya.. Takkan malaikat menyebut, Wahai Penyelia/Gurulatih/Dato'/Bilal/Doktor Falsafah Muhammad Khawar.. huhu.. takutnya dengan azab neraka..

~Belajar.. sampai mati pun kita diajar. Ke liang lahad lagi masih diajar. Sebab itu kita akan terus belajar. Yang beroleh pengalaman sewaktu belajar, maka amalkanlah... Yang tak beroleh apa-apa, sesungguhnya andalah manusia yang rugi.

~Cubalah kita kembali bersatu dalam keimanan yang kukuh. Ada yang beriman kepada Allah, tetapi tidak suka melihat kejayaan orang Islam lain. Dengki mendengki. Biarlanlah.. Bukan kita ini juga bermula dari "0" juga? Tak perlulah kita mendabik dada mengatakan kitalah yang paling PANDAI dan paling IKHLAS dalam bekerja. Ikut resmi padi, semakin berisi semakin menunduk. Jangan resmi pokok semalu, selalu memandang langit, tetapi sebenarnya hanya menumpang menunggu mati..

~Manusia mulut jahat macam, macam longkang. Hati lagilah busuk macam bangkai. Cubalah kita menerima perkembangan orang lain tanpa perlu ada hasad dengki.. Barulah umat Muhammad boleh bersatu padu. Baru umat Islam boleh hidup rukun, aman damai, tanpa pergaduhan. Sekejap-kejap nak marah, sekejap-sekejap nak marah. Junjunglah al-Quran dan Sunnah. Sudah pastinya umat islam saling menyayangi..

~Renungilah, lalang tumbuh meliar pasti ditebas dengan mudah. Pokok dengan akar yang banyak, akan berkembang menjadi pokok yang mengeluar buah yang banyak serta sukar digugat dan ditumbang dengan izin Allah..

~p/s: aku merapu.. aku merapu.. aku merapu.. aku memohon kepada Allah, supaya umat Islam bersatu..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda pasti mahu membaca ini

Related Posts with Thumbnails