Ahad, 15 Januari 2012

SUsaH nya mengajar keldai

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

~Keldai adalah sejenis binatang seakan-akan seekor kuda, tetapi mempunyai telinga yang panjang dan juga sejenis binatang yang degil. Siapa manusia dalam kategori ini? Manusia yang termasuk dalam kategori ini adalah seperti keldai dadah, dan juga manusia yang berperangai seperti keldai (kerana kedegilannya dan kebodohannya). Kenapa dipanggil keldai? Ini kerana, manusia keldai ini, seringkali menyangka, perilakunya adalah yang terbaik sedangkan dia hanyalah keldai yang bodoh lagi sombong. Dan juga, manusia yang seringkali menolak kebenaran itu juga, boleh dikategorikan dalam keldai.

~Susahnya mengajar seekor keldai. Apatah lagi keldai ini ada 2-3 ekor lagi. Keldai ini tak seperti kuda gagahnya. Tapi seringkali berlagak seperti kuda semberani (kuda yang berkilat dan pantas). Keldai ini berlagak pandai, tapi hakikatnya hanyalah seekor 'pion' kepada tuannya. Suara keldai pun begitu. Mendengus dan berbunyi bising.

~Semuanya berkaitan dengan mengajar seekor keldai. Seringkali berusaha menjadi kuda, sedangkan kudratnya begitu terhad. Bagaimana hendak belari laju, sedangkan kakinya pendek. Seringkali kita diperlihatkan tentang kejelikan seekor keldai di dalam filem-filem Barat. Susahnya mendidik seekor keldai.

~Keldai nak lawan kuda? Tergolek-golek monyet ketawa. Mana kan sama larian kuda dan keldai. Keldai nak lawan merdunya suara si ayam? Fikirkanlah, suara keldai begitu menjengkelkan.. Keldai oh keldai..A019

"Dan sederhanakanlah langkahmu semasa berjalan, juga rendahkanlah suaramu (semasa berkata-kata), sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keldai". (surah luqman:19)

Bukan aku yang kata, ini FIRMAN ALLAH. .. kasihan dengan keldai-keldai ini

~seringkali keldai mendengus dan menghasilkan bunyi yang jelek sehingga merimaskan tuannya. Keldai oh keldai.. Biar macam mana sekalipun, keldai tetap makhluk Allah jua. Biarpun mendengus, tetap juga dipelihara kerana ada juga kebaikkan seekor keldai ini. Tapi, hakikatnya, seekor keldai cuma menurut arahan tuannya.. Itulah lumrah seekor keldai..

p/s: cerita ini tiada kaitan dengan sesiapa pun sama ada yang hidup atau yang mati.. cuma menggambarkan seekor keldai dengan kedegilannya sahaja.

Anda pasti mahu membaca ini

Related Posts with Thumbnails