Selasa, 3 April 2012

April TAHUN 2012

Assalamualaikum dan salam sejahtera diucapkan kepada semua bloggers yang dirahmati Allah. Marah bukan beerti benci, marah kadangkala tandanya sayang yang mendalam. Adapun marah yang menunjukkan benci, adalah marah yang mengikut nafsu.

~Segala puji bagi Allah, tuhan sekalian alam. Raja kepada segala raja. Raja yang menguasai hari pembalasan. Tuhan yang layak disembah. Dan tiada tuhan melainkan Allah jua. Selawat dan salam buat junjungan besar kita, Nabi Muhammad s.aw.. Ucapan setinggi penghargaan tidak mampu untuk menandingi pengorbanan baginda kepada umat Islam. Kalam Allah dialun melalui lidah baginda.

~3 April 2012. Beerti, ini sudah menjengah ke bulan 4 dalam kalender masehi. Suku tahun sudah dilalui. Pengalaman membezakan kita pada ketika ini. Adapun guru yang berada di pedalaman, menikmati keperitan berjuang. Berjuanglah dengan ikhlas tanpa mengharapkan balasan dunia. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang tersurat dan tersirat dalam hati manusia dan apa yang diperlakukannya tanpa tertinggal sedikit pun. Kuatkan hati, kuatkan iman dan tetapkan pendirian. Berjuang memang susah.. Dan jangan mudah mendabik dada setelah berjuang. Perjuangan kita masih belum selesai sehingga ajal menjemput kita pulang ke rahmatullah...

~Bulan April ini juga bula yang terkenal dalam sejarah lipatan seorang guru. Bulan ini, ramai guru di pedalaman akan mencuba nasib untuk berpindah. Bulan eg-tukar. Dan ketahuilah, semuanya adalah kehendak Allah jua. Rezeki dari Allah juga. Andainya dapat berpindah, itu tandanya doa kita di dengari. Andainya tidak berjaya, jangan dimaki mereka yang menguruskannya. Bukankah kita hanya mencuba dan Allah yang tentukan? Berserah kepada Allah dan usahakan sehingga berjaya. Dan yang paling menghairankan aku, kalau dapat pindah, sudah semestinya tiada ucapan terima kasih pun kepada mereka yang menjayakan perpindahan kita tadi. Ini salah satu budaya tidak mensyukuri nikmat Allah..Kalau dah dapat berpindah nanti, ingat-ingatlah untuk berterima kasih.

~Bagi yang suka memaki, yang suka menghuru-harakan... beringatlah. dunia ini bulat. Ada masa kita di atas, dan ada masa kita di bawah. Makilah semahu mana pun. Ucapan terima kasih diucapkan kerana berjaya memberi saham kepada orang yang di maki tadi secara percuma. Kalau difikirkan balik, SIAPA YANG KITA MAKI? KALAU MANUSIA YANG KITA MAKI, SIAPA YANG MENCIPTAKAN MANUSIA ITU? SUDAH SEMESTINYA YANG MENCIPTAKAN MANUSIA ITU LEBIH BURUK DARI MANUSIA YANG KITA MAKI KERANA TELAH MENCIPTAKAN MANUSIA SEPERTI ITU.

~Balik-balik fikirkanlah. Allah telah menciptakan kita (manusia). Hendak dilemparkan kepada siapa kemarahan kita ? Balik-balik, bersabar lebih baik kerana itu adalah ujian dan dugaan dari Allah.

~Hati teringin nak balik ke Kuching.. Nak berjumpa dengan ibunda dan ayahanda.......... rindu sekali

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda pasti mahu membaca ini

Related Posts with Thumbnails