Cari Blog Ini

Sabtu, 2 Februari 2013

Angan-angan Mat Jenin

Assalamualaikum dan salam sejahtera..selamat berhujung minggu buat semua guru-guru yang dirahmati Allah dan semua bloggers yang setia membaca blog ini.

~Kalau ianya berpandukan kepada isu pendidikan, maka blog ini 'semun' (lemau) dari segi orang yang membacanya. Mungkin kerana orang tidak berapa minat dengan isu-isu yang sering mainan politik sangkaannya. Mungkin orang sudah tahu dan tidak berminat untuk mengetahui sebabkan sudah mahir dalam ilmu-ilmu pendidikan. Bak kata orang, "ijazah sudah tinggi menggunung, manakan pula ilmu sedemikian rupa mahu dilihat."


~Banyak orang suka berangan-angan. Angan-angan itu boleh dilihat dari 2 aspek. Dari aspek positif dan negatif. Kalau dilihat dari segi positif, angan-angan kita transformasikan kepada perkataan yang lebih ideal iaitu, VISI DAN MISI. Kita meletakan matlamat dalam kehidupan sedangkan kita juga tidak tahu sama ada angan-angan positif kita tadi berjaya atau tidak ditunaikan atau dilaksanakan. Sedangkan angan-angan yang sering kita dengar iaitu angan-angan Mat Jenin iaitu meletakan impian terlalu tinggi sedangkan yang diusahakan tidak setaraf dengan usaha untuk mencapai impian tersebut. 

~Sabtu merupakan hari istirehat bagi pekerja-pekerja di Malaysia khususnya. Kerana di Malaysia dan beberapa buah negara membangun mengamalkan cuti pada hari sabtu. Sedangkan negara maju seperti U.S pula tidak menjadikan sabtu sebagai cuti seperti mana di Malaysia. Namun, semuanya bergantung kepada kepimpinan negara masing-masing. Lebih sesuai jika dikatakan bahawa kepimpinan negara Malaysia mempercayai lebih 1.1 juta penjawat awamnya untuk bercuti pada hari Sabtu dan sentiasa mementingkan kebajikan rakyat. 

~Ya.. hari ini, aku mahu berehat seketika dari urusan pejabat dan mahu meluangkan masa bersama dengan keluarga serta memberi perhatian kepada anakanda Muhammad Khalid Hafizi untuk sekian hari nya.. Hehe.

~So, topik hari ini tiada yang lebih penting dari memilih kerajaan yang prihatin dengan rakyat dan juga meletakan angan-angan pada tempat yang sepatutnya. Cuba kita renungi sekejap dalam masa-masa rehatan ini. Selamat berhujung minggu dan selamat beramal!!!



10 pekara yang membutakan hati.. adui.. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

UJIAN ALLAH ITU PASTI (2)

  Assalamualaikum dan salam Sejahtera; ~Kadang-kadang kita ini merasakan masalah orang, Adalah masalah mereka. Dan paling-paling pun, bolehl...