Selasa, 10 Mei 2016

INDONESIA, BUMI WALI SONGO

بسم الله ارحمن أرحم 

~Kembara ke bumi Indonesia..

~Mengembara ke bumi Indonesia merupakan pengalaman yang paling berharga kepada aku sebagai warga pendidik. Pengembaraan kali ini menyertai rombongan Pertubuhan Silat Seni Gayong Malaysia di bawah pimpinan Datuk Adiwijaya Bin Hj. Abdullah yang aku panggil "ayah".

~Prosedur demi prosedur perlu dilalui untuk pergi dan balik ke Indonesia. Sebagai warga pendidik yang bekerja dengan kerajaan persekutuan, prosedur yang paling utama adalah untuk mendapatkan "kebenaran untuk keluar negara". Prosedur ini perlu dipatuhi kerana setiap perjalanan keluar akan dilindungi dan diinsuran oleh kerajaan Malaysia jika terjadi apa-apa di sana. Satu lagi, kena mohon cutilah. Terpulang kepada pihak pentadbir untuk memberikan cuti mengikut keperluan. Macam kes aku, diberikan cuti tanpa gaji selama 4 hari.

~ Perjalanan ke sana pada hari pertama sangat memenatkan. Aku mengambil penerbangan pada jam 11.00 malam dari Kuching dan sampai di Kuala Lumpur International Airport sekitar jam 1.00 pagi. Jadi, penerbangan ke Soekarno-Hatta International Airport pada jam 7.00 pagi Malaysia. Aku kena tunggulah di KLIA sehingga jam 4.30 pagi. Itu pengalaman pertama menunggu di lobi pelepasan. Punyalah lama sehingga udara sejuk di dalam KLIA terasa hangat. Lebih-lebih lagi perlu meninggalkan isteri yang tercinta serta anak-anak.

~Jam 4.30 pagi, rombongan Datuk Adiwijaya telah datang ke KLIA dan terus daftar masuk untuk mengelakkan kelewatan. Maka, setelah selesai memasukan barangan ke dalam kargo, stesen RTM TV1 telah menemuramah Datuk dan pasukan silat olahraga. (Keluar berita jam 5 di TV1 pada hari yang sama.

~Sampai balai berlepas, aku dan guru-guru (AJK PSSGM) menunaikan solat subuh di sebuah musolla dalam balai tersebut. Selepas usai solat, terus menuju ke kaunter imegresen. Dari situ, seorang guru tak lepas kerana ada masalah CCRIS (masalah PTPTN). Pengajaran, jangan keluar negara tanpa memeriksa keberhutangan dengan PTPTN. Hehe.. tetapi, cikgu tersebut "catch-up" flight pada jam 4.00 petang waktu Malaysia. (masalah selesai lah tu, salah faham agaknya).

~Pekara pertama yang berlaku adalah pertukaran waktu. Waktu di Jakarta, sejam lebih lambat berbanding dengan jam di Malaysia. Kemudahan yang ada pada jam aku ialah dapat ditukar kepada waktu Indonesia kerana terdapat world clock dalam jam tangan. Yang kedua, adalah kesukaran untuk mendapatkan talian telefon. So, selesai dengan membeli "kartu telpon" Indonesia.

~Kami bermalam di Padepokan Pencak Silat Indonesia. Bangunan tersergam indah menempatkan kompleks persilatan yang lengkap bermula dari gelanggang silat sehingga ke hotel untuk memberikan keselesaan kepada pengunjung ke sana. Alhamdulillah.. sangat selesa sehingga terlajak subuh beberapa kali.

~Seronok dengan bila bermalam dengan guru-guru tua. Sebilik ada Cikgu Ahmad Bin Ismail @ Cikgu Mat Jepun, Cikgu Mat Isa @ Pak Long dan Cikgu Shaiful Hakim (UMP). Duduk dengan guru ini memberikan semangat dan inspirasi. Sempatlah berguru dengan Cikgu Mat Jepun beberapa ilmu kalam yang sukar aku perolehi dari guru-guru lain. Kira memperbetulkan semua kekurangan dalam ilmu gayong aku. Banyak ilmu yang aku perolehi dan paling penting "ILMU, IMAN DAN IKHLAS".

~Malaysia diwakili oleh Pertubuhan Silat Seni Gayong Malaysia dan PESAKA Negeri Sembilan. Keseluruhan, Gayong Malaysia memenangi 8 pingat emas dan juara keseluruhan terbuka Antarabangsa. Alhamdulillah.

~Yang paling penting dalam pengembaraan ini adalah, semangat menuntut ilmu biarpun tak bertemu di Malaysia..sebaliknya bercinta dan bertemu di Jakarta. Allahu Allah..









~Sukat ilmu dengan tiga pekara, ILMU, IMAN dan IKHLAS. Ingat pesan guru tua, jangan pentingkan kuantiti, tetapi tingkatkan kualiti.

Silat Seni Gayong , Payong pusaka,
Naungan aneka hikmat mulia,
Rahsia tersimpan di purbakala
Ilham menyusur, zahir semula

~Bagi aku, satu keberkatan yang tidak ternilai bila mengenali seorang guru yang begitu rapat dengan Allahyarham Dato Mahaguru Meor Abdul Rahman. Seorang guru yang baik dinilai dari segi tutur kata yang sopan. Bukannya seorang yang suka mengutuk orang lain. Semua cerita dalam poket aku. Perpecahan kali ini bakal bertemu dengan titik pengakhiran. Insya Allah.

~Fikirkan dan renungan, kalau derhaka, kembalilah taubat. Guru tak mendoakan kejahatan tetapu ketulahan pasti akan menerjah kita. Kalau rasa ilmu dah berilmu, sukatlah dengan iman. Adakah perbuatan kita betul jika menderhaka dengan ikrar yang diucapkan pada perlimau tapak/seni. Kalau betul, mestilah berasaskan kepada kebenaran. JAngan langkah sumpah kalau tak mahu derhaka.

~Kalau dah sukat dengan Iman, sukat pulak dengan IKHLAS. Kalau ikhlas, mestilah kita tidak melakukan demi kepentingan nafsu. Beringatlah, kalau kita berasa benar sekali manapun, kadang-kadang berkira-kira dengan duit. IKHLAS hilang bila kita mula berkira. Semua nak kira demi kelangsungan hidup.

~Bersyukur sebab Allah menemukan aku dengan Cikgu Shaiful Hakim yang sangat terkenal di Perancis. Aku temui sahabat yang baik dalam memperjuangkan gayong dengan tulus ikhlas.

~Semua dah tinggal kenangan. BErjaga malam untuk menjadi "anak murid" Cikgu Mat Jepun. Bukan mudah ok. Khatam dengan guru bukan mudah ok. Biarpun disindir, tapi itulah penangan guru. Semua yang salah diperbetulkan. Fikirkan.. renungan.

~Silat bukan bahan jualan. Silat hanya warisan keturunan. Simpan dalam poket dan jangan jadi bahan jual kepada orang bukan empunya milik. Allahu..

~Akhirnya.. kalau orang waras dan berpendidikan boleh berfikir, kenapa pilih jalan yang salah? Sedangkan kita tahu yang benar atau tidak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda pasti mahu membaca ini

Related Posts with Thumbnails