Cari Blog Ini

Khamis, 8 Ogos 2019

TATAPAN CINTA KASIH AYAH

أسلام عليكم 

~Perbualan seorang ayah kepada anak..

" Dalam hidup kita, kita perlu menjadikan Allah sebagai tempat segala-galanya" kata ayah kepada anaknya.

"Dalam segala perbuatan kita semua menuju kepada Allah. Allah jadikan diri kita seperti mana yang ada pada diri kita sekarang. Kita hendak mengaji, menghafaz al-Quran, kita hendaklah bermohon kepada Allah kerana di situlah kunci kepada kejayaan kita. Semua atas daya dan upaya Allah. Tanpa Allah, hidup kita sia-sia." ucapan ayahnya.

~Ayahnya melencongkan perbualan dari keduniaan kepada keperluan bertuhan. Seringkali kita mendengar anak-anak diajar nilai kehidupan seperti pentingnya sedekah, pentingnya menabung, pentingnya mempunyai masa depan yang cerah dengan pendidikan. Tetapi ayah ini melencong memilih kenapa pentingnya bertuhan. Baginya, kalau rasa Allah itu segala-galanya, barulah kita hidup berlandaskan syariat.

" Kalau ayah sudah tiada, tiada harta yang lebih bernilai yang ayah mampu berikan kepadamu anak. Ayah hanya mampu memberikan kamu ilmu. Ayah tak mampu nak berikan harta, kerana segalanya ayah dah korbankan di jalan Allah. Hidup ayah adalah untuk ummah. Dan kamu adalah anak ayah. Kamu adalah "harta" ayah yang paling berharga selain dari ibumu." sambung ayahnya.



" Harta terbaik di dalam dunia adalah ilmu. Kerana dengan adanya ilmu, maka kamu bisa mencari kekayaan. Dengan ilmu, kamu bisa mencari pasangan hidup. Dengan ilmu, kamu memimpin ummah. Benar ayah memimpin ummah, tetapi ayah memerlukan pengganti. Ayah jadikan pentas ini, jalan persilatan ini sebagai pentas dakwah ayah. Kerana di situ kita mengajar manusia ingat dengan Allah. Setiap ucapan diucap untuk memperingatkan bahawa Allah itu yang berkuasa di atas segala-galanya."

~Sang anak menunduk kepala. Seolah benar-benar faham akan pertuturan ayahnya.

"Seandainya ayah sudah tiada, kamulah wali kepada adik-adik perempuan kamu. Kamulah pengganti ayah di dalam keluarga ini. Jagalah ibumu, jagalah adikmu bagai kau menjaga nyawa mu sendiri. Teruskan perjuangan ayah. Jangan mengalah di atas dugaan yang tertimpa ke atas kamu. Kalau buka kamu, kepada siapa lagi ayah hendak sandarkan tanggungjawab ini."

"Ayah akan pergi jauh. Menghadap pencipta. Bertemu kekasih abadi. Namun, nasib ayah masih belum tahu. Ayah perlukan doa kamu sebagai anak yang soleh. Dengan adanya doamu, mungkin dikurangkan apa yang dinamakan sebagai siksaan kepada ayah. Ayah doakan kamu, boleh menjadi hafiz suatu hari nanti. Amin.." Sambil ayahnya menyeka titis-titis air mata yang mengalir tanpa disedarinya.

"Kenapa ayah menangis?".. ujar anaknya..



"Ayah pasti pergi anakku. Perjanjian KAMI semakin hampir. Sekarang, ayah ingin mengerjakan urusan ummah dengan sepenuh hati. Tinggalkan urusan ummah dengan sebaik-baik mungkin untuk diserahkan dengan terbaik kepada bakal pengganti ayah".

"Jadikan Allah sebagai teman SETIAMu, letakkan Allah di dalam hatimu. Insya Allah, hidupmu akan tenang. Carilah teman sekufu denganmu. Janganlah mencari yang tiada hala tujuan. Bantulah mereka yang memerlukan bantuanmu. Namun, jangan terperangkap dengan permainan dunia. Kerana dalam dunia itu, akhirat pasti meninggalkanmu. Carilah "ainul mardiah"mu di dunia. Kerana, dengannya, dirimu pasti mendapat cinta Allah. Sebaik-baik perhiasan dunia itu adalah wanita yang solehah"

~Seusai sampai di destinasi, ayahnya memeluk anaknya dengan penuh kasih sayang. Sekilas kereta berlalu, ternampak oleh ayahnya, titisan air mata dari mata anak kecil.. "Ya Allah, anak yang dididik dengan al-Quran ternyata berbeda dalam emosinya. Sungguh aku bersyukur memilih jalan ini ya Allah. Aku tidak akan berputus asa dalam mencari redha Mu"



-cerpen Cinta ku-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

UJIAN ALLAH ITU PASTI (2)

  Assalamualaikum dan salam Sejahtera; ~Kadang-kadang kita ini merasakan masalah orang, Adalah masalah mereka. Dan paling-paling pun, bolehl...