Cari Blog Ini

Isnin, 10 Julai 2017

Entah (update 15.07.2017)

أسلام عليكم 

~Semakin malas untuk mencoret kata-kata. Berkira-kira untuk menamatkan blog jika berterusan sebegini. Blog dibiarkan usang tanpa catatan-catatan yang membangkitkan semangat juang. Bukan terlalu selesa dengan kehidupan. Tapi, "sandaran bahu" dan meletakkan pengaduan hanya kepada Allah menjadi tujuan.

~Berkira-kira nak menamatkan profesion yang tercinta. Pentas dakwah yang digunakan untuk memperlihatkan sisi baik diri kita kepada orang. Sedangkan kita tahu, Allah Maha Melihat lagi Maha Mendengar. Asam garam perjuangan adalah rencah dalam kehidupan seorang guru. Cemburu lah sangat kan. Baruk madah ikit alu ngepos nak jaik madah ngan kita. Bagey bagus glak tek nak? Kreatif dan kritis bukan sekadar nak komen negatif ngan orang nak? Orang madah, nang berniat nak berenti. Dah ngato pun selok belok kehidupan lepas berhenti. Nunggu masa u u .. Tapi, selagik x settle hutang dengan kerajaan berkaitan dengan pinjaman perumahan, jangan araplah nak berhenti. Boh sekoh glak bah. Bila orang madah nak berhenti, alu joros-joros ngomen. Diat dirik lok. Lom tentu kita akan sentiasa di atas.

~"CEMBURU" dengan cikgu-cikgu muda yang bersemangat tinggi untuk mendidik anak bangsa(walaupun ngerepak mintak pindah). Kerana aku punyai semangat sebegitu rupa bila mana berada di tempat mereka dahulu. Jauh sudah aku tinggalkan kenangan mengajar di pedalaman yang menggamit sejuta memori yang seringkali menjadi bahan bualan dalam gurau senda bersama isteri-isteri. Kadang-kadang, kerinduan menerpa di dalam hati. Imbauan memori, berputar bagai tiada menunjukkan untuk berhenti. Waktu jadi guru baharu, memang semuanya indah-indah belaka.


~Langkah persekolahan aku bermula di Tadika St. Jude pada tahun 1990. Bermula sebagai anak kecil yang baru mengenal erti persekolahan. Belajar A, B, C 1 2 3.. Kalau bukan kerana cikgu-cikgu tadika aku ini, kemungkinan aku masih lagi merangkak tidak pandai membaca dan menulis catatan di dalam blog ini. Kemudian, masuk Darjah 1 ke Sekolah Rendah Bantuan St. Joseph Kuching. Darjah 1 Kuning sebab dilahirkan pada bulan Oktober. Sistem sekolah ini menetapkan kanak-kanak lahir Januari ke Mac dalam kelas Merah, April hingga Jun ke Biru, Julai ke September ke Hijau dan Oktober hingga Disember ke Kuning.  Sehingga mencecah Darjah 3, masih lagi berada di kelas "Kuning". Akhirnya setelah masuk ke Darjah 4, bermula episod di mana pencapaian pelajar diukur dengan peperiksaan. Maka aku yang sedang-sedang sahaja masuklah ke Darjah 4 Biru sehinggalah tamat Darjah 6. (Hieraki Merah- Biru-Hijau-Kuning).

~Tamat Darjah 6, meneruskan persekolahan di S.M.B St. Joseph Kuching. Dari Tingkatan 1 hingga Tingkatan 5 berada dalam kelas "B". (Menggunakan sistem A hingga H. A hieraki yang tertinggi).

~Idea....

~Tulisan ini tidak diteruskan sebab dah lupa asal muasal. JAdi..sampai sini sahajalah..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

UJIAN ALLAH ITU PASTI (2)

  Assalamualaikum dan salam Sejahtera; ~Kadang-kadang kita ini merasakan masalah orang, Adalah masalah mereka. Dan paling-paling pun, bolehl...