Cari Blog Ini

Rabu, 23 Oktober 2019

GAYONG SARAWAK: SEBUAH IMPIAN TERLAKSANA, NAMUN HAKIKAT PERIT MENERPA

أسلام عليكم 

~RQ (Request) demi RQ diterima untuk menyarankan aku mencoretkan kata-kata di dalam blog. Berhikmah dan penuh idea kemanusiaan untuk tatapan katanya. Namun, sukar sekali hendak aku menggagahkan diri untuk menulis di dalam CATATAN BERDEBU ini.

Perlimau Sintuk Tapak & Seni, Sarikei 2019.
~Idea ini diibaratkan sebagai cahaya dari lilin yang menerangi bilik yang gelap. Banyak faktor dan sebab-sebab menjadikan penulisan ini bantut. Mungkin, risau kita menyakiti hati orang lain dengan penulisan kita. Namun, ku serahkan segalanya demiMu Allah..

~Hari ini (18 Oktober 2019), akan bermusafir ke Bahagian Sarikei dan Betong untuk program silat. Diharapkan setiap langkah menuju ke destinasi dilindungi dan diberkati. Diberi keampunan disetiap desiran angin yang membelah jiwa dan perasaan yang hadir.

Perlimau di MRSM Betong, 2019
~Andai kata diturut rasa, "berat" untuk melaksanakan tugas lantaran semuanya atas kapasiti poket senditi. Setiap perjalanan, tiada elaun tiada emolumen. Yang ada, cuma malaikat yang mencatatkan segala bentuk sumbangan kita kepada masyarakat.

Kenangan bersama dengan Allahyarham Imam Hj Gawi, pendukung Silat Gayong Sarawak di Kuching pada satu ketika dahulu. Turut bersama, Yang dihormati Ayahanda Cikgu Izhar Abbas, Khalifah Besar Selangor dan Prof Dr. Mohd Razip.
2007. Sebelum ke Kem Alapong, Lundu. Diumpamakan anak tiri dalam cerita Bawang Merah Bawang Putih. Memori itu kekal di situ selamanya. (Ujian Kehidupan, mental dan fizikal Rosli Dhoby)

Inilah permulaan anak-anak yang memulakan Gayong di Sarawak.
Dari kiri (Ismail, Musa, Awangku Nazimezatul, Nazrin, Shahrol, Ehsan, Abdul Hisham, dan Shamyr). Tiada dalam gambar, Izzaq dan Nurhajizul.




Bukan dibayar pun penat lelah kami. Yang penting, gayong ADMAR berkembang di pelosok negeri Sarawak
Makan pun terpaksa menumpang di rumah anak Gayong. Ini adalah sebahagian dari memori menumpang tidur di rumah anak Gayong di Kampung Babu, Debak.

~ Tak dikira lagi, keadaan kereta sebelum memulakan perjalanan. Hendaklah diperiksa oleh pomen, risau rosak di tengah jalan. Namun Allah hadirkan pulak, tayar pecah (Toyota Wish) pada minggu sebelumnya. Allah tunjukkan dahulu kesusahan. Nak keluarkan duit beli tayar lagi. Hujung-hujung, mengalah dengan poket sendiri. Beli tayar, 2nd jaklah jawapnya. Servis kereta. Untuk pastikan segalanya baik saja. Duit lagi. Allah.. semoga dengan ini, terhapus semua dosa-dosa silam aku ya Allah yang aku sedar tak sedar.

~Khidmat kita lagi. Memandu berjam-jam di atas jalan. Demi menyebarkan silat ini. Kadang-kadang, ingin disebut ramai, setiap gerak geri kerja kita. Supaya orang faham, bukan senang dan mudah, menyebarkan Ilmu Allah ini. Dalam hati menahan penat. Seharian bekerja di sekolah, terus memandu berjam-jam di atas kereta. Keselamatan orang yang menumpang lagi. Penat lagi. Beban tugas di sekolah yang semakin memberat lagi. Kadang-kadang terlepas segala kelesuan kepada orang sekeliling. Kadang-kadang rasa macam nak putus asa bila mana orang tak mahu melayan kita dengan baik di tempat mereka.

~Keperitan yang datang, keluh kesah. Semua aku adukan kepada Allah.. di dalam keletihan, kealpaan dan ketidaktentuan emosi. Allah.. aku hanya mengharapkan balasan dari Mu. Agar terus diberikan kekuatan dalam memimpin pertubuhan ini. Diberikan kesihatan yang baik, untuk terus mendidik jiwa insan-insan yang hauskan ilmu. Supaya terus dilimpahkan rezeki yang berlipat kali ganda, agar terus dapat menyumbang tanpa ada sedikit pun rasa BAKHIL & TIDAK IKHLAS.

~Banyak pihak cuba menghalang perkembangan SILAT GAYONG di Sarawak. Namun,


 Walau begini payah pun nak menumbangkan, jika bukan kerana Allah jua, tidaklah ada daya usaha mereka melainkan ianya sia-sia.


~Bukan kita minta dilambung dan dihempas pujian atas kita, namun aku suka menegaskan, setiap kali bermusafir, rata-rata semuanya atas belanja sendiri. Yuran dikenakan untuk program, langsung saja di masukkan ke dalam akaun pertubuhan. Ada yang faham, akan menghulurkan duit minyak, namun juga ada yang tiada. Yang tiada, kita pun bersyukur juga. Sebab, mereka "ajar" kita untuk ikhlas. Sebab itu, mungkin Allah berikan pekerjaan ini kepada kita. (Maaf, bukan nak menyindir. Ini adalah luahan hati. Mohon jangan ada yang terasa. Demi Allah yang memegang jiwaku, sedikit pun aku tak ungkit bab "SAGUHATI".)

~Semua perolehan, disalurkan terus ke dalam pertubuhan. Demi mengukuh kewangan bagi projek yang akan datang. Aku bersyukur, kerana Allah sering memperingatkan aku dengan kata-kata cintaNya :

35:29 Sesungguhnya orang-orang yang selalu membaca kitab Allah dan mendirikan salat dan menafkahkan sebahagian dari rezeki yang Kami anugerahkan kepada mereka dengan diam-diam dan terang-, mereka itu mengharapkan perniagaan yang tidak  merugi. (Surah Al-Fatir Ayat 29)
61:10 Hai orang-orang yang beriman, sukakah kamu Aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih? (Surah As-Saff ayat 10)

• 61:11 (yaitu) kamu beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahuinya, (Surah As-Saff ayat 11)



terus aku lupa bab duit.. terus aku buat lupa bab keluh kesah, terus aku lupakan bab-bab yang dirasakan menyusahkan hati. Sebab yakin janji Allah itu benar-benar pasti.


~Duit jadi isu menyebabkan pertubuhan ini di peringkat tertinggi berpecah belah. Namun sedarkah kita, pertubuhan Sarawak bergerak dari permulaan sehingga sekarang, adalah datang dari poket sendiri? Kebanyakkan program, duit sendiri yang didahulukan. Bab itu lah yang aku hairan dengan sesetengah dari ahli yang mengaku ahli pertubuhan ini. Bila masuk jak bab Yuran, sangat culas dan kadang-kadang berkira dengan pembayaran sumbangan.

~Belum pergi ke peringkat tertinggi. Kerana duit sanggup mengaku huha huhi. Walhal berpesatuan. Berpecah sebab kepentingan diri. Matlamat langsung tidak menghalalkan cara. Berpecah bukannya menyelesaikan masalah. Berpecah dan menubuhkan benda yang sama, benda yang menyusahkan. Suara kita semakin kecil dan tidak di dengar. Berpecah umpama lari dari medan peperangan. Langsung tidak menguntungkan. Bahkan membebankan yang ditinggal.

~Minyak kereta diisi dengan air kot.

~Bukan berkira, namun sejak dari mula lagi, semua sedia maklum kesungguhan kita dalam menjayakan amanah guru di Bumi Sarawak. Teringat hendak bawa anak-anak Gayong Sarawak dalam pertandingan di SMD Kedah 2009, Allah uji dengan ketiadaan penaja untuk bawa team Silat Gayong Sarawak ke Kedah. 12 orang. 10 pesilat 1 jurulatih dan 1 pengurus. Buntu fikir bagaimana nak bantu pesilat ini. Tiket dari Kuching - K.Lumpur - Alor Setar seorang dalam RM700. 12 orang dalam RM8400.  Baru jak kerja masa tu. Punyalah payah nak buat "pinjaman peribadi". Alih-alih, aku tekad ke Hulu Sungai untuk cari ikan dan menembak ikan.

Kenangan SMD Kebangsaan2009.
~Ikan empurau punyalah mahal 1 kg. Mahu cecah RM1000 kalau Gred A. Kalau dijual, dapatlah dalam RM7000-RM8000. Alhamdulillah, dengan duit itu, dapatlah bawa kontigen ke Kedah masa itu. Selebihnya, jadi sejarah buat tatapan anak-anak Gayong Sarawak. Masa itu, dari 15 buah negeri bertanding (W.P KL + W.P Labuan), Gayong Sarawak hanya mampu duduk tangga ke 10. Aku masih ingat lagi. Kisah ini sebab ianya terkait dengan perkhidmatan keguruan aku. 15 hari kehilangan senioriti dalam pangkat sebab cuti tanpa gaji 15 hari.


~Sedih tak sedih, implikasi kena tanggung setelah 8 tahun pekara itu berlalu. Bayangkan cikgu yang baru masuk berkhidmat, dalam gred DC41 dah ada cuti tanpa gaji.Ikutkan, guru DC 41 tidak ada kemudahan cuti tersebut kot. Guru yang ada kontrak lah katakan. Logik tak logik? Sebabkan Guru Besar sahaja, terus masuk dalam perkhidmatan. Tak apalah. Markah dunia jak tu. Apa yang penting, Allah hitung pengorbanan kita.

~Cuti tak lulus masa itu kerana Guru Besar tak sokong. Walhal ada jak surat dari Kementerian Belia dan Sukan masa tu. Orang dengki ni, memang macam tu jalan dia nak musnahkan karier orang lain. tapi, berlapang dadalah, maafkanlah. Kita ni, tak sesempurna mana pun. Memaafkan pun bukan menyakitkan pun.

~Kadang-kadang terfikir, susah betul orang nak mengeluarkan sedikit dari hartanya untuk orang lain. Kedekut dan bakhil sedangkan kita tahu, harta itu/ gaji itu/ emolumen yang kita terima itu, terselit harta orang lain.Katakanlah gaji RM2000.00. Tolak sana-sini, lebihan dalam RM1300. RM 30/ RM1300 bersamaan dengan 2.3% gaji saja pun berkira bagaikan tiada henti. Allahu.

~2% jak yang kita hulurkan untuk bantuan pertubuhan. Untuk memajukan pertubuhan. SMD 2018, berhabis duit dan kudrat aku hulurkan untuk memastikan program berjalan. Tahun ni pun sama. Tapi, kata orang, nikmat dari hasil memberi itu, tak sama dengan orang yang berkira.

~Perbezaan dengan ikhlas berjuang dan berjuang untuk dunia. Bukan nak menyebut kebaikan kita. Kadang-kadang, kita perlu meluahkan untuk tatapan generasi yang seterusnya. Bimbang nanti, bila masa dah berlalu, mulalah meraka melupai jasa-jasa orang terdahulu.

~Andaikata, kita tidak lagi berada atas "takhta kepimpinan", kita teruskan menyokong siapa-siapa yang mahu memimpin dan punyai kebolehan memimpin untuk memimpin. Sebab jawatan itu bukan hakiki  dan hak. Tak boleh dibawa ke mati.

~Sesetengah pemimpin pulak, bila dah berkuasa, mula lupa kepada orang yang mendokongnya sehingga ke atas. Kadang-kadang, kita yang berhempas pulas mengangkatnya, dibuang ketepi bagaikan anjing kurap.

~Sadis, tapi itu benar. Sebab itu, kalau ada, andainya, aku bersikap demikian, tolong nasihati aku. Jangan biarkan aku terus mengkhianati perjuangan rakan-rakan sekalian. Kerana aku tidak mahu dipersoalkan atas amanah ini.

~Orang kadang-kadang ingat, kita yang duduk di atas makan duit pertubuhan. Berapa kerat sangatlah duit pertubuhan dik? Langsung tiada. Kalau ada pun, duit orang. Amanah orang. Buat aktiviti. Bukan sewenang-wenangnya nak digunakan. Duit sendiri dah beratus ribu dah diguna sejak dari tahun 2003. Apalah sangat duit dalam akaun Gayong tu.

~Sendiri kerja pun gaji dah cecah puluhan ribu (campur gaji aku + isteri pertama + isteri kedua). Tak luak rezeki aku dengan duit gayong. Pertubuhan hutang dengan kami adalah. Tapi, takkanlah nak berkira kot. Ke hulu ke hilir, bukan tak guna minyak. Duit sendiri yang keluar. Makan minum, hotel bermalam (jika di luar Kuching -Serian). Bukan tak menggunakan duit semua itu. Tapi, kami ikhlaskan hati untuk bantu Gayong berkembang. Kalau berkira sangat, tak berkembanglah gayong, Macam di sesetengah tempat. Berkira bayar yuran, berkira dengan keringat, berkira dengan khidmat,

~Bab yuran-yuran ini banyak mematikan semangat guru-guru. Bukannya apa, kita dah hidup zaman moden, dan ekonomi sangat tidak baik. Dalam suasana politik yang kurang memberansangkan. Sekurang-kurangnya kita ada ilmu mempertahankan diri supaya dapat lah bantu mengurangkan stress. Sekurang-kurangnya lepaslah jugak minyak kereta. Hati pun senang. Ajar pun ikhlas. Pernah ada pujangga berkata, " duit tak boleh beli bahagia, namun bahagiakah kita kalau tidak ada duit?"

~Tanpa ahli, tiadalah pertubuhan. Tanpa dana, tiadalah aktiviti. Mohon semua anak-anak Gayong Sarawak terus istiqamah membantu Gayong Sarawak. Memanglah tiada gaji dan elaun, tapi hanyalah ada balasan doa yang berpanjangan dari anak-anak murid kita setiap kali Doa Pembuka Gelanggang.

~Akhir kata.. jangan takut melabur dalam saham ilmu. Sebagai contohnya infaq Gayong Sarawak. Setiap kali majlis ilmu dimanfaatkan di dalam premis sewaan kita, setiap kali itu pahala akan mengalir ke dalam akaun amalan baik anda.

~Sepatutnya kita berebut untuk mendapat ganjaran pahala. Dividen ini, kita akan dapat pulangan sewaktu di yaumul mahsyar kelak.

~Kalau difikirkan, ramai anak-anak murid 1st Batch Gayong Sarawak dah jadi "manusia".

SHAMYR EASMETH - GURU DI SK NANGA MELUAN, KAPIT
NURHAJIZUL BIN ZULAIHI - PEGAWAI SPRM KUCHING
MOHD EHSAN - PEGAWAI BERTUGAS DI KEMENTERIAN KESIHATAN
AWANGKU NAZIMEZATUL - PEGAWAI BERTUGAS DI JABATAN KEBAJIKAN MASYARAKAT SARAWAK
MOHD IZZAQ - PEGAWAI POLIS DI KLANG, SELANGOR
SHAHROL RAMZANY - PEGAWAI AGENSI PENGUATKUASA MARITIM MALAYSIA (APMM), PULAU PINANG
MUSA HASLIE - PENYELIA RUMAH ANAK YATIM HAJJAH LAILA TAIB (PERYATIM) KUCHING
ISMAIL AHMAD- JURUTERA
ABDUL HISHAM - PENYELIA / KETUA PENGAWAL KESELAMATAN HOSPITAL SARATOK
MOHD NAZRIN - BEKERJA SENDIRI
NORHAMIRAH BINTI NGATIMAN - JURURAWAT HOSPITAL NORMAH
IRA ADORA - BEKERJA SWASTA
DAYANG NIRAMIZURA - BISNES
EIKA NATASHA BINTI ALLUWIE - GRADUAN KOLEJ KESIHATAN KKM (FISIOTERAPIS)

Siapa tak bangga, yang dididik menjadi dan berguna kepada masyarakat. Bak kata sesetengah orang, "kalau tak masuk silat pun jadi orang jugak". Jangan skeptikal. Lain orang lain perjalanan. Lain hidup, lain perjalanannya. Terpilih dan dipilih. Adakah HIDUP ENGKAU MEMANG DIJADIKAN SECARA KEBETULAN? Tidak. Kita sendiri menentu arah hidup kita.

~Kalau dihitung satu persatu, tidaklah tersenarai semua anak-anak didik aku. Tapi, inilah barisan penguat jiwa satu ketika dahulu. Inilah "keluarga gayong pertama" yang aku miliki di sini. Sedangkan tempat jatuh lagi dikenang. Inikan pula cinta dan kasih sayang abang kepada adik-adik. Nyawa ku sanggup korbankan demi kecintaan ini.

~Kadang-kadang rindu menerpa. Kelibat anak-anak didikan terus ini. Rindu yang tak dapat diungkapkan. Kerana dengan mereka, kita membesar. Dengan mereka kita curahkan segala ilmu di dada. Kalau anda mendengar, jum kembali bersama. Mengembangkan hak kita(ilmu Gayong), di BUMI KITA.


p/s: aku sendiri yang bina empayar ini, aku sendiri keluarkan duit, aku sendiri yang bantu promosi.. semuanya atas diri sendiri. tak boleh nak harapkan orang. Sebab, sebaik-baik pengharapan adalah untuk Allah. MAN JADDA, WA JADDA

p/s2 : Menebal muka menumpang di rumah saudara segayong di Debak. Terima kasih atas layanan terbaik dari adik Umi Nur Raihan dan keluarga. Semoga Allah memberkati semua kehidupan adik Umi dan keluarga, dipermudahkan semua urusan dan diberikan rezeki yang melimpah ruah. ALhamdulillah.. kami sekeluarga selesa bermalam di kampung.

1 ulasan:

  1. Sedih juak baca kisah perjalanan Gauong Sarawak. Di harap Cgu x patah semangat dlm memperjuangkan ilmu gayong ke pelusuk negeri Sarawak...Aamiin

    BalasPadam

UJIAN ALLAH ITU PASTI (2)

  Assalamualaikum dan salam Sejahtera; ~Kadang-kadang kita ini merasakan masalah orang, Adalah masalah mereka. Dan paling-paling pun, bolehl...