Cari Blog Ini

Jumaat, 9 Ogos 2019

HATI / KALBU / JANTUNG/ CINTA/ SAYANG

أسلام عليكم 





~Bercakap soal hati. Sabda Rasulullah s.a.w :

Maksudnya: “Ketahuilah bahawa pada jasad itu terdapat segumpal daging, jika ia baik maka baiklah seluruh jasadnya, jika ia buruk maka buruklah seluruh jasadnya, ketahuilah bahawa ia adalah hati (jantung).” [Riwayat al-Bukhari (52) dan Muslim (1599)]

~Hati benda yang komplek (Muhammad Khawar, 2019). Semakin kita berkata tidak, semakin keras ianya mengata YA. Kita pujuk hati, belum tentu ianya mendengar.

~Hati ini diibarat dinding. Kita hentakkan paku ke dinding, dan ketika kita cabut paku tersebut, pasti ada kesan. Walaupun berkali-kali kita tampung dengan plaster, tetap kesannya ada di situ.

~Sebab itu salah seorang yang dipayungi di Yaumul Mahsyar, adalah orang yang memberi dengan tangan kanan, tangan kirinya pasti tidak mengetahui. Di sini kita peringatkan, betapa sukarnya menjadi ikhlas. Ikhlas benda yang sangat mahal yang sukar dipupuk melainkan dididik dengan al-Quran.

~Allah berfirman:

Dialah yang telah menurunkan ketenangan ke dalam hati orang-orang mukmin supaya keimanan mereka bertambah di samping keimanan mereka (yang telah ada). Dan kepunyaan Allah-lah tentara langit dan bumi dan adalah Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana,




Referensi: https://tafsirweb.com/9716-surat-al-fath-ayat-4.html


~Terbaik.. Allah dah beri kita jalan. Kalau Dia dah beri jalan, persoalannya adalah, kenapa kita sesudah diberi jalan, dibukakan hati, dilapangkan dada, masih untuk tidak mahu mengikut jalan yang telah Allah tunjukkan? Masih lagi dengan ego kita menidakkan jalan yang Allah telah berikan kepada kita?





~Kisah 3 tahun lepas. Kisah melamar Siti Aminah Binti Yusof yang mana sekarang adalah isteri aku sekarang. Bab hati jugak ni. Mula-mula menolak atas alasan HATI jugak. Namun, apabila ditanya pemilik hati pada isthikarah, Allah bagi jawapan dengan keteguhan hati.

~Tak semestinya mesti mimpi baru betul isthikarah kan. Kadang-kadang, kita akan diberikan satu ujian di mana ujian itu melibatkan hati. Semakin kita menjauhi, semakin kita terasa dekat.

~Syukur alhamdulillah. Allah Maha Besar. Kekuatan yang Allah beri itu sangat hebat. Allah telah jadikan Cikgu Siti Aminah sangat tabah dalam mengharungi ujian ini. Dengan dorongan dari CIkgu Dayang Khalizah sebagai madunya.

~Walaupun 'berat' pada permulaanya untuk dihadam oleh ahli keluarga, tapi kata orang, kalau Allah dah tetapkan itu jodoh kita, memang akan jadilah. Sebab itulah kena berterus terang. Luahkan, kalau ada, adalah. Kalau tiada, kita memang sukar untuk kembali kepada permulaan.

~Begitu juga dengan kita. Kalau hati dah ke arah itu, walaupun dah dipaksa untuk menjauh, itu tandanya hati kita dah 'akur'.

~~Akhir kalam. Ego yang ada pada IBLIS menyebabkan dia tersingkir dari Syurga. Ego itu adalah sikap bakhil yang ada dalam diri kita yang sentiasa merajai hati kita. Berasakan tenang, hakikatnya bergelora. Semoga berbahagia mereka yang menolak ini.

p/s; 3 nama pernah naik di blog ini:

1. Dayang Khalizah Binti Awang Batu
2. Siti Aminah Binti Yusof
3. Cik I****n N@*u/

Biiznillah...

Salam sayang.. salam kerinduan. Semoga kekal bahagia walau kau tempuhi derita.












1 ulasan:

UJIAN ALLAH ITU PASTI (2)

  Assalamualaikum dan salam Sejahtera; ~Kadang-kadang kita ini merasakan masalah orang, Adalah masalah mereka. Dan paling-paling pun, bolehl...