Cari Blog Ini

Selasa, 6 Oktober 2009

Pengalaman Tidur di Kem Balak

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua bloggers..

Alhamdulillah..syukur kehadrat Allah kerana dengan limpah kurniaNya..aku masih lagi dapat mencoretkan kata-kata aku dalam blog aku yang tak lah popular macam bloggers yang lain. Tapi, sedikit sebanyak, blog ni mampulah bagi pandangan dan sedikit pengalaman kepada semua guru baru untuk merasa dan menghayati kehidupan cikgu senior-senior lain (kira senior la).. Dah 10 bulan aku duduk di Kampung Long Busang Belaga. Tak terasa sebab masa berlalu begitu pantas tanpa kita sedari. Berbaloi atau tidak masa yang telah dilalui bolehlah kita kaji dengan bagaimana kehidupan kita sekarang. Adakah masih di takuk yang lama atau sudah bergerak maju kehadapan atau terkebelakang beberapa langkah. Ambil masa, muhasabah diri anda.

Sekarang ni, alhamdulillah..dah ada internet kat sekolah aku. Bersyukur sangat-sangat kerana dengan adanya internet, aku dapatlah berhubung dengan keluarga. Taklah terasa sangat duduk di pedalaman yang jauh dari kesesakan kota. Dapat jugak aku update blog aku jika berkesempatan untuk online. Sekali lagi, aku ucapkan alhamdulillah..syukur kepada Allah yang telah mendengar rintihan guru-guru di S.K Long Busang.

Semalam baru aku sampai dari Kem Balak Putai..aku dah sampai hari Ahad lagi di Kem Putai. Kem Putai ni kira tempat persinggahan untuk semua penduduk Kampung Long Busang dan Long Unai. Kira inilah persinggahan terakhir untuk semua penumpang bot ekspress di sepanjang Sungai Balleh, Kapit. Putai tu, termasuk dalam kawasan hulu Kapit. Perjalanan dari Kapit memudiki sungai Balleh memakan masa 4 jam sebelum sampai ke Putai. Kem Putai ini agak unik sebab ada menara komunikasi syarikat Celcom dah bolehlah berhubung dengan orang dari Putai ini sendiri.

Pengalaman aku yang pertama...tidur di Putai..huhu..sungguh menyeronokkan dan terselit juga perasaan lucu bercampur sedih. Itulah, tak dengar cakap orang..degil..akhirnya..tidurlah di Putai sorang-sorang..huhu..aku tidur di sebuah pondok buruk yang memang dibina untuk kemudahan para penumpang/pekerja kem/penduduk kampung untuk berehat sementara menunggu ekspress datang. Nasib baiklah tak ada nyamuk..malam tu pun, aku tidur seawal jam 10.00 kerana terlalu mengantuk..petang tu..aku kelaparan..tak tahu nak makan apa. Apa yang aku dapat dari situ?? --> pengalaman yang tidak dapat dibeli dengan wang ringgit..=)

Pagi semalam baru Omar(pemandu Land Cruiser) ambik aku dan bawa aku balik ke sini. Alhamdulillah...nanti aku ceritakan lebih detail tentang pengalaman sepanjang malam di sana. Aku nak bagi gambaran tepat lagi, aku ni kekeringan idea..tunggu!!!

p/s: teringat kembali zaman PALAPES dulu..haha


UJIAN ALLAH ITU PASTI (2)

  Assalamualaikum dan salam Sejahtera; ~Kadang-kadang kita ini merasakan masalah orang, Adalah masalah mereka. Dan paling-paling pun, bolehl...