Selasa, 8 Disember 2009

Marah??


Assalamualaikum dan salam sejahtera.. Perbincangan di dalam topik ini amatlah dialu-alukan..

Mengapalah manusia sekarang banyak lupa diri?? Hmm.. dah senang, semua dilupakan. Benarlah kata pepatah, 'seperti kacang lupakan kulit'. Inilah yang terjadi kepada anak-anak murid silat aku. Bukan membuka pekung, tapi sekadar menjadi pedoman kepada semua di luar.

Barangkali dia lupa, yang ilmu dan bengkung dipakai tiada maknanya kalau tidak ada restu dari guru. Dah ada guru baru, ikut suka dia nak hentam aku dari belakang. Itulah..baru kerja senang sikit, berlagak lebih dari kemampuan..tunggula..awak tu akan kawin satu hari nanti..nanti baru tahu semua..

Penat lelah aku ajar silat, dia sepak terajang pulak dalam kelambu.. Takper..nasib baik aku sempat elak..nak bagi serang balas kang, ada plak yang tercedera..biasalah..ilmu tak turun habisla katakan..ahaks.. setakat belajar dengan pemegang tali pinggang hijau, tak usah cerita lebih. Kemahiran setakat lembing, tak usah cerita.. Semua cerita guru baru awak saya tahu. Awak je yang terhegeh-hegeh berguru dengan dia..

Allah Maha Mengetahui..awak dah berlagak... Satu buah pun tak pandai.. Time awak tu belajar dulu, saya bagi buah, mulalah awak mengelat.. Takut kena buah penyepak aku. Aku tahu, sebab awak belajar dari aku.. Aku tahulah.. tak usah berlagak..

Awak tu masih kurang ilmu.. Sekarang awak ni umpama meludah ke langit.. Awak tunggulah surat.. Itu awak lupa.. Aku tetap guru awak.. sampai mati.. sebab awak dah berikrar oh.. Awak lupa ke?

Nak aku tolong ingatkan?

Khas buat anak murid silat yang derhaka itu

1 ulasan:

  1. Teruskan usaha walaupun ada yang menderhaka..biar dia menjawap nanti pada Allah di akhirat kelak. Zatt!!

    BalasPadam

Anda pasti mahu membaca ini

Related Posts with Thumbnails