Cari Blog Ini

Ahad, 24 Januari 2010

Catatan 19/01/2010

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua bloggers. Sesungguhnya yang benar akan kekal hingga ke akhir hayat, yang batil pasti terbongkar. Itulah janji Allah kepada semua makhluknya di muka bumi ini. Perkongsian komen dan juga apa-apa saja pekara yang berkaitan dengan diskusi amatlah dialu-alukan. Semoga dengannya kita beroleh pengetahuan yang bermanfaat kepada semua bloggers lain.

Hari ini, 19/01/2010 bersamaan dengan 2 Safar 1431H. Hari ini genaplah 3 minggu aku berada di S.K Long Busang. Meniti hari yang penuh dugaan dan juga perjalanan yang amatlah meresahkan hati. Hari ini jugalah, genap sebulan usia ikatan pernikahan aku dengan isteriku tercinta. 5 minggu berkahwin dan di dalamnya, 3 minggu berjauhan. Berjauhan bukan beerti tidak sayang. Tetapi, inilah tugas dan hakikat yang perlu semua lalui. Bak kata pepatah melayu, sayang-sayang bini,tinggal-tinggalkanlah. Maksudnya di situ, bila berjauhan seperti ini, ikatan perkahwinan itu sendiri akan menjadi teguh dan memberi inspirasi kesetiaan.

Blog ini, dari sebuah blog yang menceritakan pengalaman guru baru, kepada perjalanan kehidupan seorang guru yang baru melangsungkan perkahwinannya. Bukan jiwang andainya aku mencintai isteriku, tapi mencintai yang halal adalah satu kebaikan. Tetapi janganlah sehingga mengabaikan tugas dan tanggungjawab kita sebagai seorang khalifah di muka bumi Allah ini. Tidak dilupa juga, menjadi dae‘ Allah di bumi terbiar ini. Menjadi niat dan kewajiban aku ketika mula hendak mengajar di sini, adalah untuk berdakwah kepada penduduk setempat tentang keindahan Islam yang aku anuti ini. Alhamdulillah, bila kita mengajar anak-anak kecil ini, secara tidak langsung aku telah mengajar peribadi yang baik kepada semua. Semoga kebaikan ini akan berkekalan.Insya Allah..

Bagi guru-guru lepasan KPLI lepasan Januari 2009, bukan senang bagi meraka ini menghadapi situasi baru dalam kehidupan. Tetapi, ingatlah.. Kekuatan hati dan takwa menjadi kekuatan untuk kalian menghadapi segala apa yang berlaku. Gaji memang agak lambat sikit nak keluar. Tapi, sabarlah.. Allah tidak menjadikan sesuatu sia-sia. Tetapi, hikmah di sebalik dan setiapnya adalah yang terbaik bagi kita. (Menasihati diriku sendiri juga, kerana kadang kala tersirna oleh kerinduan yang mendalam).

Bukan niat ingin mengupas perkembangan politik di negara kita. Tapi, kadang kala perkembangan pendidikan di negara kita bergerak selari dengan keadaan politik di negara kita. Isu pembakaran gereja, aku sebagai warga pendidik, secara peribadinya menolak dengan sekeras-kerasnya hal ini kerana Islam menganjurkan kepada musyawarah. Aktiviti yang tidak bermoral ini sedikit sebanyak mengganggu kredibiliti guru-guru di pedalaman. Kerana, kebanyakan pedalaman Sarawak dan Sabah dihuni oleh penduduk beragama Kristian. Secara tidak langsungnya, penduduk-penduduk kampung akan berburuk sangka kepada guru-guru beragama Islam terutamanya yang berasal dari Semenanjung Malaysia. Jadi, elakan daripada melakukan yang bodoh. Bermesyuaratlah. Semoga Allah merahmati kita.

Demam melanda diriku...huhu..susah betul kalau demam. Semua kerja jadi tak betul. Tekak sakit, hidung tersumbat. Yang paling penting, tak selesa. Mana ada demam yang selesa kan? Huhu.. aku mengharapkan demam ni adalah satu maghfirah kepada semua dosa-dosa yang aku tidak ketahui. Cukuplah Allah sebagai pelindungku..

Terkadang aku terfikir sendiri, kadang-kadang kita melukakan hati orang lain tanpa kita sedari. Bila kita tersedar, agaklah susah kita hendak memohon kemaafan. Tapi, kadang-kadang kemaafan ini lebih manis daripada manisan yang terdapat dalam dunia ini.

Hmm.. Demam dan sakit perut. Itu yang aku alami pada hari ini. Menyebabkan perut aku kejang. Muntah-muntah sepanjang-panjang malam. Hmm.. ketika sakit begini, barulah bebanan kerja terasa. Sampai begitu sekali kita bekerja.

20/01/10

Elektrik ada hanya untuk beberapa jam sahaja. Dikesempatan itu, aku terus melangkah ke makmal komputer untuk uploadkan post ini.

`BLOCKED BY WEBSENSE` ...

Haha..laman blog aku dah kena block oleh KPM. Maka, aku tidak boleh buka blog aku dari server sekolah lagi. Sebabnya adalah `uncategorized‘. Mana-manalah.. yang pentingnya adalah, semua manusia mendapat manfaat hasil dari membaca titipan ini. Aku tetap aku.

Leganya di dalam hati setelah membaca tulisan isteri yang tercinta. Semoga Allah merahmati dia yang berada di kejauhan sana, tetapi sentiasa dekat di hati. Semuanya berada dalam kesihatan yang baik. Syukurlah. Alhamdulillah. Sesungguhnya, bercinta selepas berkahwin itu lebih indah….

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

UJIAN ALLAH ITU PASTI (2)

  Assalamualaikum dan salam Sejahtera; ~Kadang-kadang kita ini merasakan masalah orang, Adalah masalah mereka. Dan paling-paling pun, bolehl...