Cari Blog Ini

Khamis, 6 Mei 2010

6 Mei 2010

06 Mei 2010
Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia..
Pilihanraya Sibu semakin hangat terasa.. Tapi bukan itu menjadi topiknya. Blog ini tidak ada kaitan dengan mana-mana parti politik. Hanya sekadar kiasan untuk menarik perhatian.
Ibrahim Adham seorang ahli sufi berkata: “ Telah dating kepada aku beberapa orang tetamu, dan saya tahu mereka itu adalah wakil guru tariqat. Saya berkata kepada mereka, berikanlah nasihat yang berguna kepada saya, yang akan membuat saya takut kepada Allah S.W.T.
Lalu mereka berkata, “Kami wasiatkan kepada kamu 7 pekara, iaitu:

Orang yang banyak bercakap janganlah kamu harapkan sangat kesedaran hatinya
• Orang yang banyak makan janganlah kamu harapkan sangat kata-kata hikmah darinya
• Orang yang banyak begaul dengan manusia janganlah kamu harapkan sangat kemanisan pada ibadahnya
• Orang yang cintakan dunia jangalah kamu harapkan sangat pada khusnul khatimahnya
• Orang yang bodoh janganlah kamu berharap sangat akan hidup hatinya
• Orang yang memilih berkwan dengan orang yang zalim janganlah kamu harap sangat kelurusan agamanya
• Orang yang mencari keredhaan manusia janganlah harapkan sangat akan keredhaan Allah ke atasnya


Semua kata-kata hikmah ini mungkin berguna kepada semua tak kralah guru atau penjawat awam yang lain. Sekadar renungan dan mungkin beroleh kebaikkan ke atas kebaikkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

UJIAN ALLAH ITU PASTI (2)

  Assalamualaikum dan salam Sejahtera; ~Kadang-kadang kita ini merasakan masalah orang, Adalah masalah mereka. Dan paling-paling pun, bolehl...