Cari Blog Ini

Ahad, 1 Ogos 2010

Bermula tarikh baru dalam diari seorang hamba Allah s.w.t


Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua. Alhamdulillah.. Sudah pun 1 Ogos 2010 bersamaan 20 Sya'aban 1431 H. Semoga dengan perubahan tarikh ini manusia akan maju setapak daripada kemunduran semalam.

~Tinggal seminggu lebih saja lagi, bulan ramadhan akan mengetuk pintu dunia dengan segala rahmat dan keberkatan. Tinggal kita sahaja lagi memuliakan sambutan ramadahan dengan segala yang ada pada kita.

~Kata ulama, bulan ramadhan adalah bulan penyucian. Bulan di mana semua dosa diampun dan dibebaskan dari siksaan api neraka kepada semua ahli kubur.

~Aku pula merancang hendak melengkapkan amalan-amalan sunat seperti tahun-tahun lepas. Semua dirangka dengan begitu teliti supaya amalan-amalan sunat lain dapat dilaksanakan dengan jayanya. Selebihnya, biarla Allah menentukan. Kita hanya merancang yang terbaik dalam hidup kita. Dan cukuplah Allah sebagai penolong kita.

~Sudahkah saudara-saudari sekalian merancang aktiviti/amalan/ibadah khusus untuk Ramadan nanti? Kalau belum, rancanglah. Kalau sudah, cuba biasakan amalan itu dalam sepuluh hari terakhir di Sya'aban ini. Mana tahu, boleh jadi amalan harian sebelum dan selepas ramadan. Insya Allah.

~Seorang hamba Allah yang setia, tidak memerlukan mulut untuk menunjuk-nunjuk. Cukuplah dengan kekuatan SABAR yang Allah s.w.t kurniakan dalam hati nuraninya. Hamba Allah yang soleh akan senantiasa ditemani oleh Allah dalam segala hal. Seorang hamba Allah tidak memerlukan manusia untuk mencapai tujuannya. Dan seorang hamba Allah yang soleh, senantiasa tidak ada kawan di kalangan manusia kerana manusia zaman ini adalah manusia yang selalu mementingkan diri sendiri hatta orang soleh itu sendiri mementingkan diri sendiri dalam mencari keredhaan Allah pada seketika itu.

~Dalam kubur pun sorang-sorang. Mana ada kawan. Siapa kawan kita sanggup dikuburkan bersama-sama kita? Siapa yang dapat memberi pelindungan melainkan Allah jua.

~Dalam kubur mana ada kedai kopi..

~Dalam kubur mana ada anak bini..

~Erm...dalam kubur tak ada tempat mengumpatlah... hantu tak ada, malaikat menyiksa manusia yang ingkar adalah..

Sekian. Wassalam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

UJIAN ALLAH ITU PASTI (2)

  Assalamualaikum dan salam Sejahtera; ~Kadang-kadang kita ini merasakan masalah orang, Adalah masalah mereka. Dan paling-paling pun, bolehl...