Ahad, 1 Ogos 2010

Alahai..aku dok meleter lagi..(Tengah panas dalam panas).

Assalamualaikum dan salam sejahtera.. Salam dari kejauhan. Membawa seribu persoalan. Mengungkap kata-kata. Mengalunkan suara hati. Berlari jari menari di papan kekunci ini.

Telinga agak sensitif dengan bunyi-bunyi yang entah mengapa mengganggu tidur yang lena. Suara itu sungguh menyakitkan telinga dan merosakan hati. Kerana pabila terdengar suara itu, mulut sentiasa mencaci. Otak akan ligat berputar. Macam-macam.

Tengah hari yang sungguh mengasyikkan. Panas dan tidak selesa. Generator sekolah sudah tidak berfungsi 24 jam seperti sebelum ini. Alasannya, kontrak masih belom diperbaharui. Inilah buktinya. Rakyat didahulukan. Pencapaian diutamakan. 1 Malaysia yang jadi sebutan ramai.

Tapi, kalau difikirkan dari sudut positifnya, kita akan mengenali satu elemen penting dalam hidup seorang guru, PENGORBANAN. ‘Berkorban apa saja, harta ataupun nyawa. Itulah kasih mesra’. Memang senang menyanyikan lagu Allahyarham Tn Sri P. Ramlee ni. Tapi, berapa ramai yang dapat menjalani kehidupan yang mengorbankan diri.? Biasa hidup mewah di Bandar, sekarang semuanya seakan-akan seperti tiada gunanya. Televisyen besar pun tak ada gunanya. Ada komputer paling canggih pun tak ada gunannya. So, belajarlah memahami erti pengorbanan. Genset 14.5 jam sehari pun tak apalah. Janji ada kemudahan tersebut. Kalau tak ada, lagilah sengsara.

Kepada cikgu yang berusaha untuk UPSR, diucapkan selamat Berjaya. Tapi ingatlah, Allah berfirman, “ Aku tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan mereka mengubah nasib mereka sendiri”. Kita cuba sedaya upaya, sekarang terletaklah pada murid kita hendak Berjaya atau tidak. So, bertenang dan jangan terlalu GELOJOH mengajar budak sehingga budak boleh jadi tertekan. Lain yang diajar nanti, lain pulak yang budak buat. Kalau ditanya nanti, TAKUT BUAT SALAH. NANTI CIKGU PUKUL. ~ahaha~

PSikologi budak pun kena belajar. Sebab itu kita belajar pedagogi. Perkembangan otak juga ada grafnya. So, ajar budak bangun awal dan solat subuh. Selepas solat subuh, tekankan kepada pelajaran yang banyak menghafal seperti Sains. Pada jam 8-10 pagi, banyakkan budak-budak menjawap soalan matematik. Selepas jam 10, digalakkan pelajaran yang menyeronokan seperti kuiz Bahasa Melayu & Bahasa Inggeris. Jangan tekan sahaja. Nanti budak jadi tak tentu hala. Pandai jadi kurang pandai. Yang tak pandai terus jadi KEPANDAIAN. CIkgu pulak semakin KEPANDAIAN dalam bab KEMARAHAN. (Sebab budak makin bebal lor)

Kalau murid Berjaya itu, beerti dia telah berusaha. Kembali kepada tugas guru. Guru adalah pemudah cara. Bukan PENYUSAH ORANG. Mana tidak susah? Dalam keadaan yang sungguh tidak selesa dan panas seperti ini, budak dipaksa mendengar leteran kita. Masuk ka pelajaran kalau disumbat macam sumbat peha ayam ke mulut tanpa mengunyah. Sebab itu orang kata, jangan pandang orang sebelah mata. Tengok cikgu super duper senior. (Macam Cikgu Rashid-S.K (A) Datuk Haji Abdul Kadir Hassan). Rilek jer. Pencapaian murid maintain jer cemerlang dalam subjek Sains. Kita pulak, sentiasa di paras hamper-hampir SPR. Ahaha~

Ertinya segala usaha kita ada batu penghalang. Batu penghalang kita adalah RIAK/TAKBUR/SOMBONG/EGO dan yang sewaktunya. Kita merasakan bahawa kita sahaja yang melakukan kerja. Wal hal semua guru melaksanakan tugasnya. Wei!! Ko Nampak ker orang buat kerja?? Tuhan nampaklah. Tengok lah nanti hasil dia. Ungkapan cikgu yang low-profile. Cikgu yang berusaha lebih diucapkan sekalung tahniah. Yang kurang bekerja tu, tutup mulut! Usahakan yang terbaik untuk anak murid anda. Mereka Berjaya nanti, kita tak akan dapat apa. Cuma KEPUASAN DIRI. Carilah kepuasan diri itu.

Pada saat dan ketika ini, teringat pulak dengan titipan berita Harian Metro semalam. Remaja Melayu sanggup mengelar tangan menulis nama kekasih sebagai bukti cinta. Ermm.. terfikir pulak yang orang tua pun macam tu jugak kan? Sanggup bekorban jiwa dan raga dan harta benda demi kekasih hati. Sampai sanggup mencurangi isteri demi perempuan simpanan. Sanggup berhutang sana-sini demi perempuan simpanan sampai anak bini tak diberi nafkah. Sama saja tu. Sama-sama mencampak diri ke arah kebinasaan.

Kalau suami ada perempuan lain diluar selain isteri yang sah, itu dinamakan MAKAN LUAR. Perempuan itu pulak digelar PEREMPUAN SIMPANAN (Buruk betul penggunaan BAHASA). Lelaki yang sebegitu dipanggil MATA KERANJANG. Nasib baik jumpa isteri penyabar. Kalau jumpa yang TAK SABAR-SABAR, alamat gigit jari jugaklah.

+__+ (Pandang pada langit, jangan sampai tak jejak bumi)


p/s: YAhOO!! Catatan Ke Seratus!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda pasti mahu membaca ini

Related Posts with Thumbnails