Cari Blog Ini

Sabtu, 8 September 2012

NOSTALGIA DI PEDALAMAN SARAWAK

Assalamualaikum dan salam sejahtera..


~Untuk mengembalikan nostalgia, mulai hari ini sehingga ke seterusnya, aku akan meng'update' perjalanan aku dari satu sekolah ke sekolah yang lain dalam daerah Baram. Untuk kegunaan semua guru baharu yang bakal posting di pedalaman Sarawak terutamanya di daerah Baram.

~** Semua ini adalah nota perjalanan aku yang berkerja sebagai tukang photostate di PPD Marudi (Ketua Unit , Unit Pengurusan Sekolah, PPD Baram). Ini adalah sebahagian daripada rutin tukang photostate yang sentiasa memantau sekolah bagi memastikan FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN diamalkan dan dihayati oleh semua warga pendidik termasuk AKU SENDIRI.

~Pemantauan pun perlu guna duit.. bukan sedikit duit yang kerajaan curahkan kepada Kementerian Pelajaran Malaysia demi memberi pendidikan yang berkualiti kepada semua warga Malaysia..

~Dalam konteks ini, aku letakan guidelines kepada aku sendiri supaya dapat ilham menulis membebel dalam blog ini. Allahu rabbi..

Kenangan bersama Ustaz Mohd. Fazli di SK Long Busang, Belaga
~~ Nama Sekolah/ Kampung
~~Kedudukan Grid References
~~Jarak dari Miri/ Marudi
~~Mod Pengangkutan
~~Kemudahan di kawasan tersebut
~~Guru Besar yang berkhidmat (pada masa 
    tersebut)
~~Bilangan guru dan kakitangan sokongan
~~Bilangan murid
~~Bangsa / Etnik / Kaum yang menduduki    
    kawasan tersebut
~~Tempat-tempat menarik di sekitar kawasan tersebut
~~Catatan

 ~Niat aku hanya satu, bagi kemudahan kepada semua guru baharu supaya dapat 'feel' dengan sekolah baharu. Dan, memberi gambaran kepada masyarakat, terutamanya orang luar tentang keberadaan sekolah pedalaman supaya berhenti mengutuk profession guru ini.

~Kalau ada pertanyaan berkaitan denga sekolah-sekolah ini, silalah beri feedback di bahagian komen.

~kalaulah guru ini bergaji rendah, siapa yang mahu menjadi guru kalau bukan mereka yang benar-benar ikhlas dalam berjuang..

UJIAN ALLAH ITU PASTI (2)

  Assalamualaikum dan salam Sejahtera; ~Kadang-kadang kita ini merasakan masalah orang, Adalah masalah mereka. Dan paling-paling pun, bolehl...