Cari Blog Ini

Rabu, 10 Oktober 2012

TIRAKAT ISTIQAMAH~ADUH SUKARNYA

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua.. Selawat dan salam kepada nabi junjungan, Muhammad s.a.w.

~Aduh susahnya hendak bermujahadah.. Apa khabar iman hari ini? Adakah dalam keadaan baik atau telah ternoda oleh dosa-dosa yang telah dilakukan? Allah hu Allah.. Adakah iman ini seperti semalam atau lebih buruk dari semalam? Aduh.. susahnya hendak mendidik hati jika berterusan sebegini. Semua amalan dirasakan serba tidak kena. Adakah kerana hasil pendapatan yang diperolehi dan di makan yang tidak dijaga sumbernya?

~Aduh.. sukarnya untuk khusyuk di dalam ibadahku. Sudah berkali-kali dicuba untuk menumpukan ibadahku, namun aku tetap tidak berjaya. Adakalanya berjaya dan pada saat itulah dirasakan terlalu manisnya iman sehingga bercucuran air mata mengenangkan rahmat Allah. Namun, ianya memang sukar untuk ditetapkan kerana syaitan dan nafsu berjaya mengambil alih keadaan. Allah hu Allah..

~Aduh .. sukarnya untuk menjaga siratulahim di antara sesama Islam dan bukan Islam. Allah hu Allah.. suka syaitan melihat kepada perbalahan yang berakhir kepada dendam. Seolah-olah tiada penyelesaian akan kepada permusuhan. Sehingga sanggup memutuskan siratulahim kerana beranggapan lebih mulia dan lebih berpengetahuan. Aduh.. sukarnya mendidik hati untuk memohon kemaafan kepada orang lain. Sedangkan kemaafan itu lebih manis dari gula.

~Allah hu ya Allah.. akhirnya aku temui jawapan.. " Dan di antara manusia itu yang menyembah Allah tidak tetap, iaitu jika ia beroleh kebaikan, maka senanglah hatinya ketika itu,dan jika ia difitnah dengan kesukaran, maka berbaliklah ia(dengna kekufuran), (dengan sikapnya itu) rugilah dia akan dunia dan akhirat,itulah kerugian yang terang nyata". [Surah Al-Hajj- Ayat 11].

~Allah berfirman kembali:  "Sesungguhnya orang-orang yang menyatakan : Tuhan kami ialah Allah. Kemudian mereka tetap istiqamah makan tiada kekhuatiran  terhadap mereka dan mereka pula tidak berdukacita" [Surah Al-Ahqaf: Ayat 13]

~ku meyakini bahawa Allah sentiasa mendengar keluhan hati.. dan aku perlu untuk beristiqamah... Perlu ada disiplin untuk menggapai cita-cita mulia.. untuk mencari CINTA ALLAH..

~Akhirnya.. ku yakin bahawa LAILLAHA ILLAH.. MUHAMMAD DUR RASULULLAH..

UJIAN ALLAH ITU PASTI (2)

  Assalamualaikum dan salam Sejahtera; ~Kadang-kadang kita ini merasakan masalah orang, Adalah masalah mereka. Dan paling-paling pun, bolehl...