Selasa, 8 Januari 2013

2/3 Malam.. Berdiri aku seorang perindu



Assalamualaikum dan salam sejahtera

~Sabda Rasulullah s.a.w bermaksud: “Allah s.w.t sayang kepada lelaki yang bangun malam kemudian mengerjakan sembahyang dan akan membangunkan isterinya dan kalau isterinya enggan, dipercikkan air di wajahnya. Dan Allah sayangkan perempuan yang bangun malam kemudian mengerjakan sembahyang dan membangunkan suaminya dan jika suaminya enggan, dipercikkan air ke wajahnya.” (Hadis Riwayat: Abu Daud)

~Bangunlah selagi masa masih ada untuk kita bersama dengan Nya.. Bangunlah mencari maghfirah Allah jua. Jangan berlengah kerana kita sudah tidak ada masa untuk mencari amalan di dunia ini. Kita umat akhir zaman yang hidup bergelumang dengan dosa-dosa. Carilah keampunanNya. Carilah kasih sayang Nya dengan tahajud. Kubur itu sangat gelap. Terangilah dengan solat malam.

~Buatlah sekadar yang mampu. Marilah kita bersama-sama mencari keampunan Allah s.w.t

~Hari ini sudah mencecah hari ke 8 dalam Januari 2013. Alhamdulillah. Setakat ini, masih dikurniakan nafas dan semuanya masih dalam keadaan normal. Sedaya upaya memudahkan urusan manusia lain. Tak mahu meremehkan urusan membantu orang. Kerana kita akan dipersoalkan dengan setiap satunya kelak.

~Sebagai seorang Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah,tukang fotostat, hendaklah kita mematuhi segala perintah am dan semua pekeliling ikhtisas. Janganlah melanggar sebab tidak puas hati atau tanda protes kepada kepimpinan ketua Jabatan atau sekadar nak menunjuk anda berlagak bahawa anda adalah orang "kuat". Sebaliknya, kita semua makan gaji juga. Setiap minit dari 30 atau 40 minit yang diperuntukan untuk kita mengajar adalah hak pelajar anda. Haram untuk makan dari duit yang mengajarnya kurang dari masa yang diperuntukan sebabnya makan gaji buta dan curi tulang. Cuba bayangkan, dalam seminggu anda mempunyai 30 masa mengajar. Setiap satu masa, anda mengambil 1 minit untuk mengular. Beerti dalam seminggu, anda dah membuang masa dalam 30 minit. Dalam sebulan anda membuang masa sebanyak 120 minit (30 minit x 4 ). So, layakkah anda menerima duit sebanyak 120 minit dari masa itu? Fikirkan sejenak. Dengan duit itu, anda hendak membelanjakan untuk membesarkan anak-anak sendiri?

~Pegawai yang duduk di pejabat pula, masa bekerja dari pukul 8.00 pagi sehingga 5.00 petang. Rehat 1.00 - 2.00 petang. Jadi masa bekerja anda adalah 8 jam. So, 8 jam diperuntukan setiap hari untuk kita bekerja. So, kita gunakan 8 jam itu sebaik-baiknya untuk mendapat kebaikan dalam beribadah. Rehatlah di mana perlu kita rehat. Jangan memaksa diri sehingga merosakkan niat.

~Semua kita bekerja untuk menyara keluarga. Biarlah kita gunakan semua masa yang ada untuk mencari rezeki yang halal. Perbanyakkan sedekah untuk membersihkan bahagian-bahagian rezeki kita yang tidak layak untuk kita perolehi. Tiada alasan untuk kita untuk tidak bersedekah. Mulakan sedekah dengan senyuman yang manis ikhlas kerana Allah.

~Semoga beroleh manfaat dari blog ini. Jangan mudah menilai orang dari luarannya sahaja. Yang tersirat di hati tetap juga tidak ketahui. Wahai Tuhan Pemilik Hati-hati manusia, jadikanlah diri ini sebagai hamba Mu yang sentiasa bersangka baik kepada semua manusia yang lain. Jauhilah aku bersikap seperti seorang munafik yakni berpura-pura dalam melakukan ibadah.

~Apa yang penting, hari ini, kita semua siapkan semua kerja tanpa kompromi. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda pasti mahu membaca ini

Related Posts with Thumbnails