Cari Blog Ini

Isnin, 22 Julai 2013

HIJRAH 2013 ~~ HIJRAH KELUARGA

أسلام عليكم

~Sesungguhnya penantian itu adalah satu penyiksaan. Dan sesungguhnya segala-galanya akan menjadi indah jika kita mengalunkan sabar, dibalas Allah dengan kejayaan. Alhamdulillah..

~Allhamdulillah, aku bersyukur kepada Allah s.w.t. Kerana dengan limpah dan karunia-Nya, aku sekeluarga telah berpindah dari Baram, balik ke hometown "KUCHING". Walau masa yang diambil agak lama untuk kembali, alhamdulillah, berkat dari doa ibunda dan ayahanda, maka dengan jayanya aku kembali menapakkan kaki ku untuk berkhidmat di laman ibunda dan ayahanda. Alahmdulillah. 17 Julai 2013 adalah tarikh keramat bagi aku setelah 5 tahun berhijrah ke bahagian lain. Walaupun setanah (Belaga, Baram), namun jarak perjalanan ke Kuching akan mengambil masa lebih kurang sehari lantaran jaraknya yang agak jauh.


~Masih ada lagi rakan-rakan di sana yang tertanya-tanya nama sekolah di mana aku berkidmat. Ya.. beginilah.. namanya ada 2 dalam Malaysia. Satu di Perak Darul Ridzuan dan satu lagi di Sarawak. Di Sarawak ada 2 sekolah yang berjenama "Sekolah Amanah". Jadi, kalau nak tahu, kena tunggulah selama setahun untuk aku buktikan alu layak berada di sekolah ini. 

~Dahlah semuanya kena ada preparation dalam sekolah ini. Ada "orang putih" lagi sebagai SALT. Bukan garam pok, Senior Asisstant Learning Teacher. Diorang inilah yang banyak membantu guru dalam memfokuskan pedagogi pelajar di sekolah dan meningkatkan mutu pengajaran di sekolah.

~Esok aku kena "observe" oleh salah seorang SALT yang berasal dari Australia. Punyalah pekat English nya. Sampai kadang-kadang terngeliat jugak lidah dibuatnya. Punyalah sengsara nak atur language. But then, alhamdulillah, Madam ini orang yang humour. Boleh la dibawak bergurau. Tak taulah apa yang dia fikir dalam hati tu. 

~Ko-kurikulum pulak, dapatlah jadi guru penasihat Persatuan Silat dan juga Guru Penasihat untuk Kelab Bola Tampar. nah.. bulan September ni ada pertandingan pulak.. 

~And then, Mrs. Khawar pun dah dapat penempatan pertukaran. Kira macam "penempatan semula" (redeployment) di SK Matang, PPD Padawan. Dalam rasa syukur tu, ada jugak tergerak di hati berkata , "alangkahnya sekolah aku dekat seperti sekolah isteriku". Alahai.. ikutkan, sekolah aku ni adalah dalam 25 minit dari rumah. Lantaran "jammed" di sekitar Matang, maka akan ambik masa dalam 50 minit baru sampai ke sekolah. Alahai.. jauhnye.


~last but not least.. insya Allah, pengembaraan di sekolah ini akan bermula lagi. Semoga diberi Allah kekuatan untuk mendidik anak-anak Melayu ini mengenal dan mencintai Rasulullah seperti mana yang telah dianjurkan. Aku akan cuba menerap nilai itu dalam kehidupan mereka walaupun ku tahu ianya sukar... Hanya Allah pembantuku...

~~SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADHAN FASA KE DUA~~ KU DOA DIRIMU BERBAHAGIA DUNIA DAN AKHIRAT~~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

UJIAN ALLAH ITU PASTI (2)

  Assalamualaikum dan salam Sejahtera; ~Kadang-kadang kita ini merasakan masalah orang, Adalah masalah mereka. Dan paling-paling pun, bolehl...