Isnin, 25 Januari 2016

MENCARI KETENANGAN DALAM KEKALUTAN.. ADUHAI PERSATUAN ITU!!!


أسلام عليكم 

~Memandangkan gelora hati berkocak bagaikan tidak keruan, maka terbitlah kata-kata aku dalam blog ini. Bukan bersifat untuk menghina, mahupun mengaibkan manusia lain. Tapi sekadar peringatan kepada diriku sendiri supaya tidak melakukan pekara yang biasa dilakukan oleh orang lain.

~Jangan sesekali mengkhianati sebarang perjanjian dengan sebarang orang selagi tidak  bercanggah dengan agama Islam. Kita ini, hidup berkelana, tak perlu bergaduh disebabkan oleh pekara dunia. Aku berlindung dari segala kejahatan dan fitnah manusia, jin dan iblis yang berniat nak memecahkan perpaduan Islam.

~Aku sangat terkesan dengan tindakan beberapa pihak dalam ketegangan yang diakibatkan oleh pergelutan kuasa. Orang ambik kesempatan dari pergaduhan bersaudara ini. Ego menjadikan kita sangat "kebal" dari memohon kemaafan. Mana mungkin orang menyokong tanpa melihat keadaan sebenar?

~Bayangkan, orang tengah bersusah payah untuk mengatur sesebuah persatuan, yang melibatkan kerja yang banyak dan remeh, dengan senang lenang kita daftar satu persatuan baru yang sama dan angkat diri jadi ketua? Agak kritikal kalau kita mengetahui, jika yang dikejar oleh individu yang gila jawatan hanyalah duit yang berjuta. Allahu..

~So, don't aspect orang akan hormat dengan kita jika kita sendiri menunjukkan akhlak yang buruk. Menjatuhkan orang dan memegang amanah dengan culas. Ilmu tinggi tak guna, jika suka membawa kepada kemusnahan dan kehancuran dalam perpaduan.

~Kalau nak orang hormat, kita perlu menghormati orang lain. Kalau kita terhormat, kita akan dapat menjaga maruah diri kita. Orang akan pandang kita bukan jelek tapi penuh dengan kehormatan.

~Budaya mencantas, suka lihat orang lain menderita adalah sikap yang perlu dibuang jauh-jauh dari diri kita. Mengapa kita tidak boleh meletakan sabar pada kedudukan yang sepatutnya? Ingat.. MATLAMAT TIDAK MENGHALALKAN CARA. Matlamat dah betul.. masalahnya, cara 100% salah kerana membelakangi kehendak majoriti. Macam manalah badan-badan kerajaan boleh meluluskan tanpa merujuk kepada pekara sebenar?


~Orang kata, kalau kita rampas hak orang, insya Allah, Allah akan rampas hak kita balik. Just tunggu pembalasan dari Allah. Kalau tak di dunia, maka aku berlepas dengan kejahatan si anu bin si polah di akhirat. Kerana aku tak sanggup untuk menghadapi pertuduhan itu di akhirat.

~Aku menyeru semua kepada perpaduan. Lupakan sengketa. Hulurkan tangan sebagai tanda kemaafan di atas ketelanjuran kita. Jawatan dan harta, tidak sampai ke mana. Selagi dahi tak sujud sejadah dunia.

~Motivasi hari ini: 7 Kunci menuju ketenangan

1. Jangan bergantung harap selain daripada Allah
2.Jangan menyimpan buruk sangka terhadap orang lain.
3. Jangan hidup dengan kesalan zaman dahulu.
4. Jangan menyimpan dendam, iri hati dan kebencian. BErsifat pemaaflah.
5. Bersikap tenang dalam segala hal.
6. Jangan bimbang akan esok hari.
7. Doa dan berusaha..awali dengan tawakal dan akhiri dengan tawakal.

Ukhuwwah fillah fi abdan abada...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda pasti mahu membaca ini

Related Posts with Thumbnails