Cari Blog Ini

Khamis, 22 Disember 2016

Ketentuan Allah.. Dialah Maha Mengetahui

أسلام عليكم 

~Bila mana hati bermonolog, semuanya akan terkeluar dalam skrin pemikiran kita. Seolah-olah apa yang akan berlaku dalam kehidupan ini akan menyebabkan kita akan kehilangan segala-galanya. Sedangkan kita tidak pula terfikir bahawa Allah telah mengatur kehidupan kita sesuai dengan amal ibadah kita. Allah hadirkan ujian dan dugaan bagi menguji tahap keimanan. Di sini terletaknya tingkatan keimanan kita, sama ada lemah atau kuat. Kadang-kadang kita berfikir tanpa meletakan asas pemikiran sepatutnya. Sehingga adakalanya kita mengeluh kerana ujian yang datang bak badai yang datang melanda. Merosakkan hasil usaha kita yang bertahun lamanya.

~Macam kita bertanam cili. Apa yang kita harapkan adalah supaya tanaman yang kita tanam akan membuahkan hasil yang banyak dan lumayan. Kadang-kadang kita tidak sedar bahawa setiap yang banyak dan lumayan perlu pengorbanan yang banyak. Modal, tempat dan pelbagai kekangan yang perlu di atasi bagi memulakan tanaman ini. Main campak je cili, lagi banyak tumbuh. Itu lah nilai manusia. Suka sembarangan dan sentiasa mengharapkan supaya memperolehi hasilan yang lumayan. Semua nak dalam kadaran cepat dan tergesa. Sesuailah dengan sikap kita yang suka tunggu dan lihat.

~Tapi kalau hendak hasilan yang lumayan dan berkualiti, kita mesti letak usaha supaya apa yang kita buat mendapatkan pulangan yang baik. Jika penanaman ini berhasil dilaksanakan pada permulaannya, kita perlu pulak menyemai biji benih dahulu. Dan ini mungkin memakan masa yang agak panjang. Benih pula perlu dipilih dari benih yang berkualiti. Begitu juga dengan kehidupan. Setiap satu langkah yang hendak dituju harus menuju ke arah kebaikan dan bukannya menjurus kepada keburukan.

~Setelah selesai penyemaian benih.. kita pula menanam dalam bekas/polibag. Tuan-tuan dan puan-puan.. sinilah bermula segalanya bagi riwayat hidup sebatang pokok. Penjagaan.. penjagaan pokok menjadi elemen penting dalam penanaman komersial. Pokok yang ditanam awal-awal ini, memerlukan penjagaan yang baik. Terlalu terdedah kepada matahari akan layu dan mati. Kurang zat, tak mahu bertumbuh dengan baik. Kekuningan daun sebab kurang nutrient. Semua kena jaga. Kena penyakit lagi. Susah nak jaga. Susah nak beristiqamah.

~Begitulah juga dengan hidup. Susah nak jaga hati ini. Selalu kita hendak bermujahadah, tapi seringkali didatangi penyakit hati yang kronik. Macam selalu akan kalah. Mengalah dengan keadaan dan situasi. Dibibir melafaz keindahan, dihati meralit kedukaan. Kadang-kadang kita tidak setia kepada Allah. Tidak mujahadah. Hanya mementingkan emosi berbanding dengan ketentuan Allah





~Seringkali tanaman kita didatangi penyakit. Ianya akan membazir wang ringgit. Namun, yang terkesan dengan penyakit ini, sudah pastinya masa. Masa sangat penting dalam menghasilkan tanaman yang berkualiti.

~Kita pula sering gagal dalam melaksanakan pembaharuan di dalam hati. Kenapa kita tidak memandang syurga Allah? Kenapa kebahagiaan dunia sahaja yang kita pilih? Adakah bahagia di dunia akan menyebabkan kita bahagia di akhirat? Jawapan untuk bahagia sangat subjektif. Kita katakan semua orang berhak untuk bahagia, Kita kata. Bukan Allah kata, Kadang-kadang kita mengeluarkan sesuatu penyataan, sebagai contohnya pelbagai isu dengan menunding jari kepada orang lain. Bahagiakah kita melihat kejatuhan orang lain? Kalau ya, bermaksud kita sudah termasuk dalam kategori "hati yang sakit". Kenapa? Kerana bukan bahagia yang kita mahu lihat. Tetapi perhatian orang terhadap kita.

~Mudahnya kita menunding jari jika ada permasalah yang berlaku. Contohnya, pokok cili mati 400 batang dalam masa sebulan. Terus kita keluarkan statement, "kau tak pandai jaga, baja tak cukup,bla bla bla bla.. " Hey you.. jangan mudah membuat assumption seolah-olah engkau adalah "pakar" dalam segala-galanya. Go to the ground. Sila buat kajian terhadap permalasahan sebenar. Bukan meneguk di air yang keruh. Nak jadi famous sebab kritikan yang kau berikan kepada orang. Sila pergi kepada pokok permasalahan. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

UJIAN ALLAH ITU PASTI (2)

  Assalamualaikum dan salam Sejahtera; ~Kadang-kadang kita ini merasakan masalah orang, Adalah masalah mereka. Dan paling-paling pun, bolehl...