Khamis, 19 Januari 2012

Kehidupan pertama sebagai Guru Baru..

Assalamualaikum dan salam sejahtera diucapkan kepada semua bloggers yang dihormati. Segala puji bagi Allah, tuhan sekalian alam kerana dengan limpah karuniaNya, aku berjaya meniti hari ini dengan jayanya. Walaupun sibuk tapi, aku sentiasa bermohon agar aku diberikan kesabaran untuk menempuhi hari-hari mendatang.

~Hari ini ada taklimat guru baru di Pusat Kegiatan Guru Baram (PKG Baram). Sebagai Ketua Unit, aku dikehendaki memantau perjalanan program kerana Pen.Penyelia sibuk dengan kedatangan guru-guru baru yang lain. Bila terlihat pada guru-guru baru ni, teringatlah zaman aku dipostingkan di Belaga dahulu. Namun, situasinya berbeza dan tidak sama dengan situasi guru-guru baru ni. Terlalu berbeza. Kedatangan dirai dan diberikan jamuan lagi dari pihak PPD Baram. Bagi aku, secara tidak langsungnya, bila terjadinya hal seperti ini, guru-guru baru mestilah bermotivasi kerana motivasi boleh menyelamatkan semangat kita sepanjang berada di pedalaman. Bukan senang hendak berpisah dengan keluarga. Bukan senang tidak mendengar khabar keluarga. Lebih-lebih lagi yang sudah mempunyai ibu bapa yang tua. Tapi, yakinilah, Setiap satunya mempunyai hikmah yang mungkin lambat kita sedari.

~Kasihan apabila melihat adik-adik ini ditempatkan di sekolah yang agak mencabar. Macam Long Jekitan, Long Sait dan sebagainya. Namun adik-adik guru sekalian, itulah pengalaman yang mungkin tidak akan dapat dibayar dengan wang setelah kembali ke negeri masing-masing nanti. Ambillah peluang ini untuk menuntut pengalaman baru. Gunakan segala ilmu yang telah dipelajari di IPG dulu selama 5 tahun untuk berbakti kepada anak-anak di sana. Dan ingatlah, setiap satu langkah menuju ke sana adalah jihad fisabilillah.

~Mengenang sewaktu permulaan diposting... aku dapat di SK Long Busang, Belaga. Sekolah yang paling mencabar di daerah Belaga. Semua atas inisiatif sendiri untuk ke sekolah. Bukan di rai dan dijamu, dihambur dengan banjir yang baru berlaku. Terpaksalah mencuci rumah yang penuh dengan lumpur.. Bermalam pula di rumah Cikgu Rejerki. Masak pun Cikgu Rejerki yang menyediakan. Sedih bukan kepalang. Malam pertama adalah malam yang paling sukar. Hati resah tak terkira. Bagaikan sudah tidak bersemangat.

~Sesudah berlalu bulan demi bulan, tahun demi tahun, semuanya tidak dirasakan. Semuanya bagaikan berlaku bagaikan baru semalam. Hayatilah kehidupan bermujahadah ini wahai adik-adik sekalian. Pastinya, keindahan itu dibayar dengan ganjaran pahala yang berlipat kali ganda.

~Buat guru-guru baru, tahun pertama.. janganlah meminta untuk dipindahkan. Ini kerana, kita masih belum masak dan berpengalaman, masih dikira sebagai guru baru. Lepas beberapa tahun, usahakanlah untuk meminta. Tapi, sesudah itu, serahkanlah kepada Allah untuk urusan pemilihan pindah atau tidak. Biarlah Allah menentukan sama ada kita masih diperlukan atau tidak di sana. Usahakan yang terbaik dan janganlah membuat onar. Pastikan anda mempunyai target tersendiri di sekolah. Dan ingatlah, man jadda wa jadda.. (siapa yang mahu, mesti berusaha!!)


p/s: Bukan mudah melaluinya, tapi usahakanlah untuk bersabar

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda pasti mahu membaca ini

Related Posts with Thumbnails