Cari Blog Ini

Khamis, 3 Januari 2013

CaTaTaN CiNTa YaNG GeLiSaH

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua bloggers yang dirahmati Allah s.w.t

~Tahun masehi 2013 sudahpun membuka tirainya pada tanggal hari ke tiga. Bagi semua makhluk manusia yang berpandukan kepada tahun masehi, ini dikira sebagai permulaan bagi tahun berikutnya dalam kehidupan. Sedangkan, tahun hijrah yakni tahun yang diyakini oleh kaum muslimin, sudah lama membuka tirainya. Namun begitu, semoga Allah mengurniakan kita dengan kebaikan yang berpanjangan agar dapat kita sentiasa bermuhasabah diri dan memperbaiki kejahilan kita sebelum menghembus nafas yang terakhir sebagai hamba.

Bumi Long Busang yang amat dirindui keindahannya

~Pekerjaan merupakan ibadah kepada Allah. Kita berkhidmat demi mendapatkan keredhaan Allah. Memenuhi hak kita sebagai khalifah di muka bumi. Bermula dengan seorang guru, mengembara nun ke ceruk perut bumi Borneo yang jarang diteroka. Walaupun langkah tak seia dengan tujuan, namun pengalaman di Long Busang menjadi panduan membataskan apa yang dikatakan dengan "kepercayaan". Sekarang, duduk di kerusi yang empuk, mulailah mengeluarkan penyataan yang kadang-kadang mengguris hati orang tanpa tidak disedari. Kelahiran Muhammad Khalid Hafizi banyak mengajar aku erti kasih sayang. Alhamdulillah, hari-hari yang dahulu, sudah ku tinggalkan. Pendekatan yang paling drastik, hampir sahaja dikatakan aku hilang "taring". Sedangkan hakikatnya, "harimau sedang menyimpan kuku" sahaja. Biarkan "dia" tidur sahaja. Biarlah "dia" lena dalam pangkuan kasih sayang Allah.. Biarkan.

Sekitar majlis bersama Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Razak
~Allahu Allah.. Kadang-kadang, tekanan kerja tiba-tiba mendadak menekan perasaan dan emosi. Aku ini, penuh dengan empati. Kadang-kadang mudah kasihankan dan mudah berbekas di hati. Kalau andainya, tidak dapat aku bantu, sudah semestinya aku akan gelisah senantiasa. Masakan kalau tidak difikirkan bagaimana kita di tempatnya. Sudah semestinya kita akan merasakan benda yang sama. Sifat empati ini sekian lama terbungkam dalam hati. Terbongkar setelah bergelar bapa. Sifat kebapaan memberikan aku sifat empati yang mendalam. Aduhai masa.. 

~Perasaan bersalah menusuk di dada. Mengenangkan sifat dan perilaku aku yang kadang-kadang boleh menjengkelkan sesiapa sahaja. Sedangkan aku tidak sama sekali bermaksud begitu. Aku sedaya upaya untuk menidurkan "harimau" supaya tidak turut dalam urusan pekerjaan aku. Agar ibadah aku terjamin. Tapi, bagaimana ya? 

Ku merindui mereka..
~Aduh.. sungguh gelisahnya hati. Aduh.. sungguh sebaknya hati.. Aduh.. Cuma aku dapat ulangkan doaku, "Allahumma yassir, wala tuassir"...(Ya Allah, permudahkanlah urusanku, permudahkan jangan disulitkan). 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

UJIAN ALLAH ITU PASTI (2)

  Assalamualaikum dan salam Sejahtera; ~Kadang-kadang kita ini merasakan masalah orang, Adalah masalah mereka. Dan paling-paling pun, bolehl...